Esteu aquí

Entrevista

Marta Gaia Stanford Biocat digital health barcelona biodesign moebio
Marta Gaia

Directora de Digital Health a l’Stanford Byers Center of Biodesign

Marta Gaia és titulada en Enginyeria Biomèdica i Enginyeria Elèctrica per la universitat Politecnico Di Milano, Itàlia (BS, MS), doctora per la Universitat d’Stanford i té un un certificat d’emprenedoria de l’Stanford Graduate School of Business. El 2016, la Silicon Valley Business Journal la va incloure en el grup dels 40 professionals destacats de Silicon Valley de menys de 40 anys (Silicon Valley 40 Under 40).

Marta Gaia: “Barcelona es troba en un moment excepcionalment emocionant en 'digital health'”

29.05.2018

Com a investigadora, emprenedora, coach d’startups i Directora de Digital Health a l’Stanford Byers Center of BiodesignMarta Gaia Zanchi té una perspectiva privilegiada de l’evolució del sector digital health a Silicon Valley durant la darrera dècada. Aquest mes de maig ha compartit aquesta perspectiva en una xerrada organitzada per Biocat, en col·laboració amb Barcelona Tech City. No la perdis de vista: es trasllada a Barcelona el 2019 per crear un nou fons al costat d’un equip d’assessors amb molta experiència en digital health d’Estats Units i d’Europa. «Si ets un fundador o inversor en digital health, t’has de posar en contacte amb mi», avisa.

 

Silicon Valley es considera la meca del sector healthtech, i alguns emprenedors europeus creuen que només poden tenir èxit si hi van. Es pot triomfar al sector des de Barcelona?

M’ha sorprès la quantitat i qualitat de talent i idees que he vist a Europa l’últim any. Potser en digital health Europa va anar un pas enrere durant la generació passada, i potser per això els millors hubs tecnològics d’Europa volen obrir el camí cap a la nova generació. I crec que ho faran. Soc especialment optimista pel que fa a l’ecosistema de tecnologia per a la salut de Barcelona. Aquí, les idees i el talent europeu tenen un valor intrínsec tan alt com el de Silicon Valley. I si creieu, com jo, en l’equació de Buffet, que afirma que oportunitat = (valor - percepció), llavors estareu d’acord que Barcelona es troba en un moment excepcionalment emocionant en digital health i en canvi Silicon Valley pateix l’extremat alt cost de l’adquisició de talent, la dificultat de retenir-lo i unes avaluacions que massa sovint superen les promeses.

 

De fet, tens previst instal·lar-te a Barcelona. Ens pots avançar els teus plans?

Sí, vindré a Barcelona el 2019, i també hi vindré sovint, des de Silicon Valley, la resta d’aquest 2018. Avui no és moment d’anuncis oficials, però diguem que seré conseqüent amb les meves paraules i que estic treballant en una nova iniciativa juntament amb un equip en creixement d’assessors en digital health amb molta experiència, tant inversors com directius, dels Estats Units i d’Europa. Dels Estats Units, per exemple, tenim a Anil Sethi (fundador de Glimpse i Ciitizen), Matthew Holt (president de Health 2.0 i fundador d’Smack.Health), Nina Kjellson (sòcia general de Canaan), l’emprenedor en sèrie Geoff Clapp, Scott Barclay (soci de DCVC), l’executiva en sèrie C-suite Lisa Serwin, i Manuel López-Figueroa (soci de l’empresa de capital risc Bay City Capital), entre d’altres. Si ets fundador o inversor en digital health i t’interessa aprofitar l’oportunitat de trobar i fer créixer negocis joves i d’alt valor de tecnologia per a la salut dins d’un ecosistema fort i en creixement amb un impacte potencial global, t’has de posar en contacte amb mi!

 

Què diferencia les companyies de salut amb èxit de la resta?

Si ens fixem en la dècada passada en digital health als Estats Units, i en concret a Silicon Valley, crec que el que diferencia les companyies que han tingut èxit de la resta és el seu esforç per crear valor mesurable en l’assistència sanitària. Les millors empreses tenen molt clar el seu objectiu, el problema principal al qual donen resposta i la importància del resultat. Durant anys he vist una explosió de tecnologia de digital health, però la majoria eren eines petites i maques que no tenien un impacte material en la qualitat de salut dels pacients, l’accés a la salut o el cost. No solucionaven els problemes reals dels agents sanitaris. Els millors emprenedors en digital health entenen que la tecnologia és només un dels components que porta a la solució.

 

I pel que fa a les empreses fallides, quins són els errors més comuns? Què en podem aprendre?

Joseph Smith, CEO de Reflexion Health i convidat meu a la Universitat d’Stanford University, va dir: “La següent frontera de la tecnologia instrumental en digital health és la PROVA”. Un percentatge sorprenentment petit d’empreses en digital health han pogut demostrar o fins i tot definir resultats clars. Evidentment és extremadament difícil dissenyar innovacions en healthtech que arribin a resultats mesurables: els assajos clínics actuals no són adequats per al desenvolupament i desplegament d’aquest tipus d’innovacions, atesa la seva complexitat, els seus baixos pressupostos i els criteris de valoració indirectes o soft. I això ha sigut una oportunitat perduda per a les companyies de digital health: durant un temps moltes van buscar resultats, però hem vist que no necessàriament s’han traduït en resultats clínics ni de comportament.

 

Com ha canviat Silicon Valley els últims deu anys?

Diria que a Silicon Valley hem assolit un cert nivell de maduresa, i cada vegada es posa més èmfasi en empreses que generin proves amb resultats de rendibilitat relativament propera i una base forta d’evidència clínica. Hem vist massa coses noves enlluernadores però que han desaparegut ràpidament. En general, tendim a tenir més cura pel que fa a la claredat de les empreses respecte de la seva proposta de valor, de la seva habilitat per marcar la diferència en temps i diners, des del primer dia.

 

Quins consells donaries a startups que busquin inversions de capital risc?

La relació laboral entre una startup i inversor en capital risc pot durar de set a deu anys. Sobretot en les primeres fases de creació de la companyia, el meu consell és escollir grans inversors que tinguin molta experiència en el sector i potencial per a una relació a llarg termini. Els millors inversors en capital de risc són catalitzadors que ajuden a fer créixer les empreses amb el seu compromís. Ajuden els emprenedors amb habilitats operatives, perspectiva estratègica i contactes empresarials. Això no és possible sense una experiència profunda en el sector. Si es troben inversors que en tinguin, serà un avantatge únic i valuós.

En segon lloc, cal trobar inversors que siguin valents en les seves conviccions i demostrin una consistència entre idees i accions. Els que se senten segurs de les seves fortaleses i habilitats, són conscients de les limitacions i tenen un comportament extern autèntic i compromès, poden oferir un compromís a llarg termini més profitós i productiu als emprenedors, com a mentors i com els millors aliats de la companyia.

 

El 2016, Silicon Valley Business Journal et va incloure en el grup Silicon Valley 40 Under 40 (2016) i et va atorgar el premi Silicon Valley Women of Influence Award. Com és per a una dona estar en un sector dominat pels homes?

Mentre estudiava, i al principi de la carrera, em sentia intimidada. Però després ja no, i en un sector dominat pels homes em sento afortunada de poder influir en un canvi positiu. Em vaig adonar que l’únic que havia de fer era estar segura de la meva opinió informada, expressar-la sense por, esforçar-me cada dia i centrar-me en els objectius a llarg termini. Dono les gràcies als meus mentors, que han sigut tant homes com dones, per haver-me ajudat a avançar en la meva carrera. Animo a totes les dones que es troben en sectors dominats per homes que busquin figures similars (em poden preguntar com fer-ho!), i que siguin optimistes. Que trobin models a seguir i que esdevinguin un model per a altres persones. El corrent ja ha començat a canviar, i tots podem accelerar el canvi.

 Llegeix aquí l'entrevista original completa de Biocat a Marta Gaia (en anglès)