Esteu aquí

Els 10 millors consells dels emprenedors de la BioRegió

Més de 50 entrevistes a emprenedors i 5 anys d’Startup Generation donen per molts insights, anècdotes i experiències. Els hem sintetitzat en aquest post que esperem us pugui inspirar.

AddToAny buttons: 
18.05.2020

La crisi de la Covid-19 està posant a prova el conjunt d’startups i emprenedors/es de tots els sectors, a tots els nivells, arreu del món. Capacitat de reacció, ràpida adaptació, generositat, creativitat i resiliència són actituds que estan caracteritzant el dia a dia d’un col·lectiu imprescindible a qualsevol ecosistema d’innovació, com és el de la BioRegió.

De fet, Catalunya compta amb més de 400 startups de salut que suposen una font d’innovació fonamental i de propostes de valor de l’ecosistema, amb l’objectiu de transformar-se en productes i serveis adreçats als pacients i als ciutadans.

Aprofitant l’aniversari de la secció del nostre web ‘Startup generation’, hem volgut retre un petit homenatge a aquest excepcional grup de més de 50 “lluitadors” recollint i compartint les seves experiències, èxits i fracassos, amb el desig que serveixi d’inspiració i aprenentatge per a tots aquells que, com ells, volen canviar el món.

 

1. Tens una idea? Doncs ara, a treballar-la

 “Sempre intento recordar una màxima: l'èxit consisteix en un 1% d'inspiració i un 99% de perspiració”, recorda Neus Sabaté, cofundadora de Fuelium. També ho té clar Markus Wilhelms, cofundador i CEO de Mowoot (usMIMA): “Crec fermament que les grans idees i moments ‘eureka’ sorgeixen del treball dur del dia a dia”, adverteix. De fet, en el seu cas, la idea de negoci de Mowoot va sorgir durant la immersió clínica que Wilhelms i la resta de cofundadors feien a l’Institut Guttmann com a part del programa d·HEALTH Barcelona de Biocat. Per cert, si vols seguir els seus passos, estem a punt d’obrir inscripcions per al programa: ja pots informar-te’n al web de d·HEALTH Barcelona.

“El veritable emprenedor no és un somiador, sinó un executor”. Aquesta cita de Nolan Bushnell, fundador d’Atari, és la preferida de Rosendo Garganta, fundador i director de Devicare. “Aquesta frase sempre em recorda que les idees no valen res a les startup i que he de centrar-me en l’execució: la gestió de les persones de l'equip, la gestió dels projectes, la gestió dels processos, la gestió de la tresoreria i la gestió dels clients”, explica Garganta.

 

2. Pensa en gran

“Un gran amic sempre em repetia: ‘Pensa sempre en gran, però comença petit’ –ens confessa Silvia Raga, CEO de DyCare-. Quan comences a emprendre tot sembla complex i complicat i és molt fàcil perdre't en el camí, però sempre m'ajuda recordar que tots els grans èxits s'assoleixen amb petites accions”. Com sentencia Jesús Purroy, fundador d’Àvida Biotech,” cal emprendre projectes ambiciosos, perquè sempre som a temps de fer coses petites”.

I és que pensar en clau local ja no té sentit en el sector salut. “Pensa en gran, fes un projecte totalment escalable. En un món cada cop més global, la distància i el temps tendeixen a zero: aprofita-ho! Pensa com pots expandir la teva solució de la forma més ràpida... i estigues preparat per no rendir-te, perquè no serà fàcil”, aconsella Cristian Pascual, cofundador i CEO de Mediktor.

 

3. Tingues clar el model de negoci

Javier de Oca, cofundador i CEO d’IOMED, dona un savi consell: “Follow the money”. És a dir, “busca on és el pagador per al teu producte i trobaràs la resposta. El sector salut és un sector peculiar, on els pagadors no sempre són tan clars i on l’usuari que consumeix un servei no té per què ser qui l’està pagant”, recorda. En la mateixa línia Llorenç Coll, cofundador i CEO d’Aniling, recomana als futurs emprenedors que defineixin molt bé els seus clients.

“Com més potencial innovador tingui el teu producte, sobretot en les primeres fases, més repte suposa definir amb precisió el teu mercat i l’aproximació els clients. És bo tenir-lo com a mantra constantment perquè totes les decisions que es facin estiguin realment ben enfocades i alineades”, adverteix Coll.

En aquest procés, és habitual que el projecte s’hagi de reorientar. Marc Rafat, cofundador i CEO de HealthQuay, va canviar la seva orientació professional després de la mort de la seva dona a causa d’un càncer. Va deixar la seva trajectòria d’enginyer en automoció, també es va apuntar al programa d·HEALTH Barcelona, i va fundar la companyia per aportar solucions als problemes que es van trobar durant la malaltia. “Al llarg del procés hem pivotat moltes vegades en el model de negoci –explica Rafat-. Durant les primeres etapes molta gent ens va recomanar que ens centréssim en el problema i miréssim com solucionar-lo sense tenir en compte quin seria el model d’ingressos, i després el busquéssim. Això ens ha permès arribar a un model de negoci gratuït i sostenible en el temps, la qual cosa ens permet tenir impacte en moltíssims més pacients que si haguéssim buscat un model de negoci més tradicional”.

 

4. No perdis de vista els números

I mentre no hi hagi clients... com sostenim el projecte? “Vigila el cash-flow: les empreses no moren per falta d’idees, sinó per falta de diners –recorda Antoni Riu, director general de Galgo Medical-. Cal assegurar que l’empresa tindrà els diners necessaris per poder continuar com a mínim un mes més i donar temps perquè els productes desenvolupats quallin en el mercat”.

A Roger Gomis, investigador ICREA a IRB Barcelona i fundador d’Inbiomotion, el millor li va arribar d’un expert en negoci. “Si et poses a fer negocis, fes-ho de veritat, em va dir. Això em va portar a buscar finançament de venture capital i llançar rondes de finançament per poder tirar endavant el projecte”, recorda.

Perdre la por als números és un dels consells habituals que reben els emprenedors que venen de l’àmbit acadèmic. “Durant un procés de mentorització em van dir que es podia aconseguir l’èxit utilitzant els diners com una eina, sense la necessitat de demonitzar-los. Això és típic de les persones que tenen formació científica forta i veuen l’èxit científic com a únic repte”, reconeix Walter Sanseverino, cofundador i CEO de Sequentia Biotech.

 

5. Tria bé els companys de viatge

La paraula “equip” ha estat sense dubte la més repetida al llarg de totes les entrevistes: els emprenedors tenen clar que envoltar-se de les persones adequades és un element clau en l’èxit de l’empresa. “Emprèn en equip i crea el teu cercle virtuós”, resumeix Mariona Serra, cofundadora i CEO de GoodGut.

Ruth Risueño, fundadora de Leukos Biotech, recomana envoltar-se de bons professionals. “Si no saps d'una àrea de coneixement, busca algú que sigui un expert i cobreixi aquesta carència”, recorda. “Molts dels emprenedors que venim de la carrera acadèmica-investigadora estem entrenats per a ser molt autosuficients –admet Miquel Vila-Perelló, cofundador i CEO de ProteoDesign-. Tenir un bon equip és absolutament clau i cal pensar que no només hi ha els aspectes tècnics i científics sinó també tota altra sèrie de qüestions, des de temes financers i de negoci, legals i de desenvolupament de producte, fins a temes mundans de comptabilitat i logística, dels quals als inicis pot ser que en sàpigues molt poc, o que fins i tot no valoris en la justa mesura”.

També Carlos Lurigados, soci fundador i director de FreeOx Biotech, té clar que “la clau principal d'èxit de qualsevol projecte és l'equip. Hi ha més factors però aquest és l'origen i final de tot”.

La recomanació d’escollir bons companys de viatge va més enllà dels socis interns de l’empresa. Com apunta Jordi Cusidó, cofundador de HealthApp, “no facis negocis ni acords amb gent de la qual no te’n refies”.

 

6. Aprèn dels errors

“Si busques resultats diferents, no facis sempre el mateix”, va dir Einstein. Aquesta dita és la preferida d’Albert Jané, cofundador i CEO de Vytrus Biotech: “És un principi que es pot aplicar a qualsevol àrea de la vida, també en l’àmbit empresarial –destaca Jané-. La millor manera d’aprendre dels errors és analitzar-los i trobar una manera diferents d’enfocar-los. És impossible no cometre errors, el més important es aprendre’n ràpidament per solucionar-los i que no tornin a passar”.

I és que els errors formen part del camí habitual d’emprendre. “El millor consell que m’han donat ha estat que m’equivoqués de pressa –confessa Jaume Puig, cofundador i CEO de Biel Glasses-. Tots ens hem d’equivocar en alguna decisió, i en l’àmbit de l’empresa crec que la clau està en fer-ho tant aviat com sigui possible, a temps per poder rectificar”.

 

7. Explica bé el teu projecte

Un emprenedor ha de tenir molt clar el seu elevator pitch i ser capaç de “vendre” el seu projecte en qualsevol moment i davant de qualsevol públic. Per a Laszlo Bax, cofundador i director de Braingaze, la clau és que aquesta explicació aconsegueixi ser el més senzilla possible. “No intentis explicar-ho tot en 60 segons, tracta de veure les coses a través dels ulls de les persones amb les que t'estàs comunicant. Donar aquests consells és fàcil, però seguir-los és terriblement difícil”, reconeix Bax.

Bernat Ollé, cofundador i director de Vedanta Biosciences també aconsella “ser directe i parlar clar”. I afegeix una recomanació: “Si hi ha alguna cosa que s’ha de criticar o arreglar, no et mosseguis la llengua. Criticar és legítim si es fa amb respecte i amb ànim d’ajudar a resoldre un problema. Això ajuda a crear una cultura on la gent diu el que pensa: tothom se sent escoltat i contribueix a resoldre els problemes de la companyia”, subratlla Ollé.

 

8. Escolta

Ser capaç d’escoltar els altres (tant els consells com les crítiques) és precisament un altre dels consells més repetits pels emprenedors de la BioRegió. “Parla amb molta gent i aconsegueix moltes opinions sobre la teva idea de negoci. T’enduràs molts cops, però almenys si ho parles amb molta gent sabràs com endur-te’ls de la forma més suau possible”, sentencia Adrià Maceira, cofundador i CEO de CreatSens Health.

En la mateixa línia Laura Soucek, cofundadora i CEO de Peptomyc, recomana “mantenir la ment oberta a cada negociació i a cada etapa d’aquesta empresa. De fet, escoltar totes les opcions abans de jutjar o de prendre cap decisió va resultar una estratègia extremadament efectiva”, apunta Soucek.

Escoltar els clients és també bàsic per orientar correctament el pla de negoci. “Cal fer-ho tot Lean, és a dir, res és vàlid o invàlid fins que no ho proves amb els teus clients -opina Carlos Rodés, cofundador i CEO de WeFitter-. Fes moltes proves, no tinguis por a equivocar-te i aconsegueix tot el feedback que puguis. Quan el teu producte t'agrada, vol dir que ja fas tard per treure'l al mercat: l'has de treure i obtenir feedback de clients”.

 

9. Mai oblidis el teu objectiu

Tenir clara la meta perseguida és imprescindible per no defallir al llarg del camí emprenedor. “Cal tenir molt present l'objectiu que es vol aconseguir: pot ser que sigui necessari canviar el camí o el recorregut, però la meta ha d'estar clara per poder arribar-hi”, assenyala Alberto E.Porciani, CEO de Top Doctors.

Hugo Peris, CEO i cofundador de Loop Therapeutics, té especial apreci a un consell que li va donar el seu pare, president de la farmacèutica Salvat: “el que un comença ho ha d'acabar, i cal lluitar fins al final”. Peris reconeix que “estant lluny de casa i treballant en startups, les forces flaquegen sovint i de tant en tant tens la temptació de tirar la tovallola, per això és important marcar-se objectius i no desistir fins haver-los complert”.

 

10. No perdis mai la motivació

Emprendre no sols amb el cap, sinó amb passió, és un altre mantra molt repetit pels emprenedors del sector.

“No tinguis por: el sector està esperant solucions que li canviïn radicalment la vida”, recorda Nuria Pastor, CEO i sòcia fundadora de HumanITcare. “Si tens una idea pròpia i en la qual creus, no la deixis escapar. Sempre s’ha d’escoltar i aprendre de tot i de tots, i afegir totes les aportacions et pot fer pivotar per millorar aquesta idea, però no et pot fer defallir”, afegeix Salva Gutiérrez, cofundador i CEO de MJN Neuroserveis. "Pots aconseguir tot el que et proposis", resumeix Flavia Wahl, cofundadora d’iBreve.

La mateixa passió defensa Anna Sala, cofundadora i CMO d’Adan Medical Innovation: “Si emprens un negoci, que sigui amb alguna cosa que t’apassioni: que no sigui perquè creus que això t’aportarà diners, ja que creure en el que fas i fer-ho amb passió transmet molt”, resumeix Sala.

I és que escollir el camí de l’emprenedoria és una aventura, però una aventura apassionant, segons els seus protagonistes: “La vida és massa curta per tenir la feina equivocada”, conclou Silvia Raga, CEO de DyCare.