Esteu aquí

Entrevista

Jordi Carrera

CEO d’STAT-Diagnostica

Jordi Carrera, és el CEO d’STAT-Diagnostica, una empresa centrada en el desenvolupament de la DiagCORE, una tecnologia de diagnòstic in vitro que permetrà realitzar fins a una quinzena de tests de diagnòstic molecular i de diagnòstic d’immunoassaig.

DiagCORE, un nou pas per al diagnòstic in vitro

18.11.2014

La DiagCORE, fruit de més de cinc anys de treball, és una tecnologia que descentralitzarà tests de diagnòstic molecular i de diagnòstic d’immunoassaig de forma ràpida i precisa. La tecnologia està pensada per escurçar i facilitar un diagnòstic que substitueixi les analítiques i els cultius tradicionals en els casos de malalts crítics que requereixin rebre una teràpia urgent. Entre altres avantatges, els analitzadors d’aquesta tecnologia no tenen interfícies humides amb els cartutxos de test i així eliminen totes les fonts de contaminació creuada i eviten la necessitat de sales de post-PCR. La DiagCORE podria arribar al mercat europeu el 2016.

STAT-Diagnostica és una de les empreses que ha participat en el programa BioEmprenedorXXI de Barcelona Activa, Biocat i "la Caixa", una iniciativa adreçada a donar suport als investigadors amb idees de negoci que vulguin crear la seva empresa en l'àmbit de les ciències de la vida.

Quins avantatges ofereix aquesta plataforma a les proves diagnòstiques?

Nosaltres automatitzem tot el procés que normalment fa un tècnic de laboratori en un hospital i que acostuma a ser lent i laboriós. Amb aquesta tecnologia oferim tests tant de diagnòstic molecular com d’immunoassaig de forma ràpida i precisa. Així, per exemple, el nostre diagnòstic molecular substituirà el cultiu d’un hospital per detectar una infecció i oferirà una bateria de tests per pneumònies, meningitis, sèpsies...

I en el cas del diagnòstic d’immunoassaig?

Aquest és el test típic de laboratori que, per exemple, serveix per detectar una infecció molt severa i amb la nostra tecnologia es podrà saber de forma ràpida el grau de la infecció. Podrem oferir tota una bateria de tests diferents segons les necessitats del centre hospitalari.

Quants tests és capaç de fer la tecnologia DiagCORE?

El 2016 arribarem al mercat amb una primera línia de productes que ara mateix no podem desvetllar.

Té un límit de proves diagnòstiques?

Sí que té límit, però no és quantitatiu, sinó que el límit està en el fet de que la seva aplicabilitat es limita a situacions d’urgència clínica. La màquina podria treballar 24 hores al dia i fer un test darrera de l’altre. Es poden oferir entre 15 i 20 possibles aplicacions per cada línia diagnòstica i sempre amb un interès comercial genuí.

Així, començareu amb tests per malalties d’alta incidència?

La primera tanda de productes serà per a infeccions respiratòries, perquè tenen una incidència molt alta i perquè el tipus de teràpia que es dóna és molt depenent d’aquest diagnòstic. La nostra tecnologia està especialment dissenyada per donar solucions a pacients crítics en els quals la rapidesa del diagnòstic pot influir en la gestió del pacient i reduir costos a la sanitat. Si no hi ha urgència clínica no té sentit que s’utilitzi aquesta tecnologia, ja que es pot fer en un laboratori central.

Així, el vostre mercat seran els centres hospitalaris amb atenció d’urgències?

Sí, a prop d’unes urgències, a prop d’una UCI. Aquest és el nostre nínxol.

La idea és arribar a acords amb la sanitat pública?

Sí, això ja és part dels aspectes comercials. Tenim idees, però de moment no volem fer res públic.

La rapidesa i precisió que oferiu permetrà rebaixar costos sanitaris?

Hem de poder competir amb el preu, però el nostre objectiu no és abaratir costos  sinó donar una resposta ràpida a algunes aplicacions clíniques que necessiten d’aquesta urgència. Ara, és cert que si es dóna una resposta més ràpida a una sèrie de pacients crítics, això permetrà dissenyar una teràpia també més ràpida i amb un doble efecte d’abaratiment de costos sanitaris. S’evitaran tractaments inadequats i costosos i es reduiran el nombre d’ingressos hospitalaris. La DiagCORE permetrà un diagnòstic més precís i ràpid i un ús més acurat dels fàrmacs.

I al mercat europeu l’any 2016?

Sí, estem en la fase preindustrial, acabant de posar a punt les màquines, els testos, els reactius...i preparant  la fase d’scale up  per començar a produir en sèrie i entrar al mercat europeu. Hauran estat poc més de cinc anys de desenvolupament i de recerca d’inversors. El 2011 vam començar amb dos inversors espanyols, el 2013 vam fer una altra ronda de finançament amb inversors estrangers i ara tenim un pool de sis inversors.

Quina és la necessitat d’inversió?

En el nostre cas hi ha unes necessitats financeres importants i per això no tenim fons públics sinó capital risc, perquè crèiem que era l’única manera de poder fer el que volíem fer i de la manera que enteníem el negoci. Fins ara hem rebut un finançament de 20 milions d’euros, però per arribar al mercat necessitem més diners.

Heu trobat bona predisposició per invertir en el desenvolupament de tecnologia?

En l’últim any, les grans empreses han entrat en aquest sector perquè han vist que amb aquestes tecnologies poden millorar la resposta al client, que en aquest cas és el pacient. Això fa que les grans empreses del sector estiguin buscant aquestes tecnologies. Per nosaltres és important perquè ens estem finançant per capital risc i hem de donar sortida als nostres inversors actuals. El tarannà de l’empresa és ser molt pragmàtics, molt focalitzats per donar sortida a aquests inversors i fer-ho de la millor manera possible.

Us heu plantejat entrar també al mercat nord-americà?

Tot i que estem dissenyant i desenvolupant aquesta tecnologia per complir la regulació americana, de moment només estem fent plans comercials específics pel mercat europeu.

Serà el segon pas?

Sí. De fet, el 65% del mercat de diagnòstic molecular està als Estats Units i és el mercat més receptiu a tecnologies noves. Té molts avantatges, entre ells que és un mercat únic. A Europa, la fragmentació de mercats és complexa, suposa un gran esforç de màrqueting i de diversificació de maneres de fer per arribar a mercats relativament petits. En canvi, als Estats Units, amb un esforç únic es pot arribar a 400 milions de persones. 

Algun altre projecte en cartera?

Tenim alguns projectes molt interessants a la recambra però no els podem anunciar... n’estem avaluant diversos, alguns centrats en contingut per aquesta mateixa tecnologia, però encara no els podem fer públics perquè no tenim res tancat. Però tot se centra en la nostra mateixa línia de negoci.