Entrevista
Una de les principals conclusions del Fòrum de la BioRegió va ser l'innegable impacte de la tecnologia en la nostra relació amb l'assistència sanitària, on els sectors de la biofarma, el medtech i el digital health hi tenen molt a dir, essent els sectors clau al qual ens hem d’enfrontar. Michael Müller, ponent del Fòrum de la BioRegió i un dels principals oradors sobre l'estat actual del sector farmacèutic i biotecnològic, comparteix amb nosaltres visions inspiradores de les principals tendències i desafiaments en biopharma. Spoiler Alert: ha arribat el moment de canviar.
En el passat, en les indústries farmacèutiques la majoria dels passos que afegeixen valor s'han dut a terme internament, però avui dia la majoria d'aquests passos al llarg de la cadena de valor es poden o bé externalitzar, o bé fer-los en associació amb altres companyies. Aquests socis inclouen l'acadèmia i també empreses biotecnològiques, tecnològiques o de mitjans, així com proveïdors de fabricació, investigació i força de vendes-externalització.
Els models de negoci es veuen afectats considerablement per la propietat intel·lectual dels ingressos d'entrada, compartida amb diversos socis. Així mateix, les estratègies push basades només en la venda de productes farmacèutics s’han vist desplaçades cap a una estratègia d’atracció dirigida a augmentar la demanda del producte per part dels pagadors i dels pacients.
Crec fermament que la medicina personalitzada (PM) canviarà totalment la indústria. La medicina personalitzada requerirà un procés del tot nou, des del disseny, a través de la fabricació, fins a la venda. Però el més important és que donarà l’oportunitat de curar en lloc de tractar els símptomes.
Sí, ho fem. I molts dels últims acords de fusió en són prova, com per exemple Calico, una empresa de biotecnologia d'investigació i desenvolupament fundada per Google i Arthur D. Levinson el 2013.
La innovació recent de la indústria de productes farmacèutics – a part de diversos components nous (Moea) – ha vingut gràcies a que la indústria ha entès que la venda de drogues ja no és suficient, avui dia es requereix proporcionar solucions. Això és el que impulsa a la indústria per incloure dispositius i aplicacions mòbils per obtenir un millor control del compliment i assegurar un millor resultat.
La decisió més important que una companyia farmacèutica o biotecnològica pot fer durant els propers anys probablement sigui invertir en mobile health.
Sí, les empreses han d'entendre que ha arribat el moment de canviar. Afortunadament, moltes empreses ja ho saben. Per exemple, hem vist recentment estratègies d'innovació impressionants amb Sanofi o Alnylam (per esmentar una de molt gran per una banda i una biotech botique per l’altre).