Esteu aquí

Notícia

El 'Market Access' demana sortir del model tradicional

Biocat i CataloniaBio reuneixen experts de consultories i de la indústria del sector durant l'última sessió de Lessons Learned del 2016

AddToAny buttons: 
21.12.2016

icona galeria de fotos

La tendència per introduir nous medicaments al mercat perquè arribin el més aviat possible als pacients, market access en l'argot del sector biotecnològic i farmacèutic, és la "innovació ràpida i compartir riscos" ha comentat Antoni Gilabert, gerent de Farmàcia i del Medicament del Servei Català de la Salut. "Hem de minimitzar les incerteses d'avaluació, resultats i finançament amb models col·laboratius" ha afegit.

Gilabert ha explicat les necessitats que hi ha per part del sistema de salut pública a Catalunya a la jornada Lessons Learned: Market Access and Reimbursement organitzada per Biocat i CataloniaBio el 29 de novembre al Parc Científic de Barcelona, on també s'han pogut escoltar i debatre les lliçons apreses de cinc experts de consultories i de la indústria del sector.

La moderadora de la jornada, Pepi Hurtado, sòcia d'Insights in Life Sciences, ha recordat que tots som conscients que és un procés llarg i complex, però que "sí tenim en compte els requeriments que els finançadors necessiten des del començament del desenvolupament treballarem un early market access". Altres aspectes importants són: Hi ha necessitat clínica no coberta? A quin número de pacients m'adreço? Quin avantatge competitiu realment té el meu producte? Com avaluarà el finançador el benefici clínic?

Hurtado també ha alertat que no cal confondre les agències reguladores amb els finançadors: "No seleccionen medicaments, només els avaluen".

Oriol Solà-Morales, director general de HITT ha recomanat definir a l'inici del desenvolupament d'un fàrmac l'estratègia de regulació i esbrinar qui és el client en cada cas. "Ho necessiten? Ho volen? Ho poden pagar? Sempre faig aquestes preguntes" ha dit. A l'hora de comprar nous medicaments, a Catalunya s'està veient un canvi significatiu "es valoren cada vegada més el resultats que aporten a la salut, a banda del preu".

 

Al cor de la indústria

Com es viu la implementació d'una estratègia de market access en una empresa farmacèutica o de biotecnologia? Es pot definir en dues paraules: anticipació i molta preparació. Òscar Pérez, director de Regional Access & Business de Celgene veu necessari educar les organitzacions, "és un canvi cultural que ha de fer tota farma. No parlem de l'accés al mercat com una funció, sinó com un procés on cal adequar la proposta de valor als diferents stakeholders demostrant sempre el valor clínic i l'econòmic.

Des de la multinacional Ferrer, la seva directora de Relacions Institucionals, Laura E. Ayzin, ha comentat que treballen "fent consultes en el territori en la fase inicial" i en quant a la relació amb qui ha de comprar el medicament "sempre sortim amb contingut i havent pensat l'objectiu d'acord amb qui anem a veure".

I si en comptes d'introduir un fàrmac és un dispositiu mèdic, canvia el procés, la regulació i el finançador. En aquest cas, "el finançament a nivell hospitalari és clau per a l'accés de tecnologia innovadora" ha explicat Carme Pinyol, directora general d'Innova-strategic consulting. Un cop s'obté el marcatge CE de la tecnologia, es financia mitjançant pressupost anual de l'hospital. "L'hospital negocia directament el preu net amb els fabricants" comenta. Actualment, no hi ha regulació nacional per al preu i el finançament tan ben establerta com amb els fàrmacs.

 

Noves "Lessons Learned" el 2017

Aquesta ha sigut l'última jornada del cicle Lessons Learned del 2016. Ja sumem 14 sessions i més de 600 assistents. Tornarem l'any vinent! Si t'interessa que parlem d'alguna temàtica en concret, envia'ns la proposta a sramirez@biocat.cat.

Lessons Learned

El 29 de novembre es va celebrar l'última Lessons Learned del 2016, unes sessions de coneixement i networking que ja sumen més de 600 assistents des de la primera edició.