Reportatge
El 28% de les empreses biomèdiques catalanes estan creades o dirigides per una dona, i el percentatge arriba al 46% entre les startups creades els dos darrers anys. 11 emprenedores del sector expliquen la seva experiència i animen a visibilitzar casos com els seus per animar altres científiques a seguir el seu exemple.
El passat 8 de març, dones de tots els sectors van fer vaga per demostrar un lema: “Si elles s’aturen, s’atura el món”. A la BioRegió de Catalunya, si s’aturen, s’atura més d’una quarta part del teixit empresarial: i és que el 28% de les empreses biomèdiques catalanes creades a partir de 2012 tenen una dona com a CEO o com a fundadora, segons dades de Biocat. El percentatge puja fins al 46% si s’analitzen només les startups creades a partir de 2016, dada que suggereix una tendència creixent entre les científiques del sector que decideixen emprendre el seu propi negoci.
Per subsectors, les empreses amb més presència de dones entre l’equip fundador o directiu són les de tecnologies mèdiques, amb un 38%. Les biotecnològiques i les companyies de serveis professionals al sector se situen a continuació, en ambdós casos amb un 31% d’empreses creades o liderades per dones. Els percentatges més baixos es donen entre les empreses healthtech (22,5%) i proveïdors (13%).
Aquestes dades han estat elaborades per Biocat a partir d’una mostra de 300 CEOs, directors, fundadors i cofundadors de 235 empreses de la BioRegió de Catalunya. Tot i estar lluny de la paritat, les dades de la BioRegió criden a l’optimisme si es comparen al context internacional: menys del 8% de les biotecnològiques del món compta amb una dona CEO, segons un estudi de Liftstream, i en el conjunt del sector biomèdic global NDF Research estima que el percentatge tot just arriba al 7,5%.
Si féssim un retrat de l’emprenedora biomèdica catalana, podríem distingir dos grans perfils: d’una banda, dones d’entre 30 i 40 anys que han fet doctorat científic, sovint completada amb algun MBA, i després d’investigar a diverses entitats de recerca creen una spinoff per avançar en la posada al mercat de la seva pròpia investigació; d’altra banda, dones d’entre 40 i 50 anys que acumulen una dilatada carrera professional a companyies privades del sector o consultoria abans de fundar la seva pròpia companyia.
Fa 10 anys, quan Helena Torras va començar a treballar al sector tecnològic, les dones eran minoria. “En aquell moment, ens servia com a element distintiu, perquè recordessin que era el projecte liderat per una dona –recorda-. Ara, el número d’emprenedores ha crescut i espero que encara creixi més, i el que hi ha és un interés pels projectes liderats per dones”.
Actualment, a més d’oferir mentoria i assessorament a altres companyies, Torras lidera el seu propi projecte: B-wom, una app creada al 2015 que es presenta com un “coach personal per a la salut íntima i femenina”.
Torras considera que “dones formades en aquest sector hi ha moltíssimes, el que falta és que hi hagi més que es llencin a la piscina”. Per aconseguir-lo caldria, reivindica, “visibilitzar més les dones que hi ha al sector, demostrar que hi ha rols models i generar comunitat, perquè sentir recolzament sempre ajuda a donar un pas endavant”.
Després de 8 anys treballant al sector de dispositius mèdics, Silvia Raga dirigeix des de 2015 DyCare, companyia que dissenya wearables que revolucionen el procés de rehabilitació de pacients amb problemes musculoesquelètics. “La vida és massa curta com per tenir la feina equivocada: dirigir la meva empresa implica tenir un lloc on aconseguir els meus propis somnis, idees i objectius”, destaca.
Raga creu que els negocis no entenen de gènere. “Independentment del sexe que tingues cal donar el 200% tots els dies si vols que el teu negoci funcioni”, adverteix. Com altres emprenedores d’aquest reportatge, reconeix que el més dur ha estat conciliar feina i vida personal. “No sempre és fàcil que la teva família i la teva parella entengui el que significa tenir la teva pròpia empresa”, admet.
Fa un any DyCare va tancar la seva primera ronda, amb inversors suïssos en la seva majoria. “Els inversors van veure molt positivament l'equilibri del nostre equip directiu –assegura-. Uns mesos després em vaig quedar embarassada i el suport dels inversors és i ha estat incondicional”.
Les dones només ocupen el 19,5% de les posicions als consells d’administració de les grans i mitjanes empreses espanyoles cotitzades. La xifra és pràcticament idèntica entre les 6 grans farmacèutiques espanyoles que cotitzen a Borsa, la meitat de les quals catalanes: només el 19,64% dels membres del consell són dones tot i que en aquestes empreses més de la meitat de la plantilla és femenina, segons els informes enviats per les empreses a la CNMV.
Així, per exemple, a Grifols el 57,5% de la plantilla són dones, i a Almirall el 54,4%: les dues grans farmacèutiques catalanes sumen 24 consellers, dels quals només sis (4 a Grifols i 2 a Almirall) són dones. Reig Jofre, on el 57,7% dels treballadors són dones, també compta amb 2 dones al seu consell.
La dada encara empitjora en l’àmbit internacional: segons McKinsey, només el 17% dels membres del consell d’administració de les 50 companyies cotitzades més importants del món són dones. El més preocupant és que, segons aquesta consultora, la meitat dels homes, i fins a un terç de les dones, opina que aquesta presència femenina ja és suficient.
Segueix llegint el reportatge: Empreses amb dones, una inversió rendible >