Esteu aquí

Reportatge

La comunicació en xarxa s’apodera dels negocis

El 'networking', o treball en xarxa, cada vegada és més estratègic (i valorat) per les empreses biotecnològiques, farmacèutiques i de tecnologies mèdiques. Tot i que la creació i manteniment de contactes professionals ha existit sempre, el 'networking' ha canviat la manera d'enfocar el màrqueting i la gestió empresarial.

14.09.2011

Per Isabel Muntané 

Molt sovint introduïm en el nostre llenguatge habitual termes anglosaxons sense adonar-nos-en i aquests entren a formar part de les nostres relacions professionals o personals d’una forma natural. Però també moltes vegades desconeixem del cert quin és el significat exacte d’aquestes paraules. Networking és un d’aquest casos, una forma anglosaxona molt estesa actualment en el món empresarial.

Però, què és el networking? Com passa sovint amb aquests termes, tenen moltes aplicacions i en el món laboral el podem traduir com el treball en xarxa o enxarxar, segons indica el Termcat. Però una definició ben clara és la que fa el Dr. Jordi Robert-Ribes, conferenciant professional sobre Networking&Business: “La creació i el manteniment de les relacions professionals per al benefici mutu, ja sigui on-line (via Internet) o off line (cara a cara)”. I aquest benefici mutu és fonamental per entendre i consolidar el networking, ja que segons Robert-Ribes, si volem aplicar-lo bé a la nostra empresa “no hem de pensar només en el rendiment que ens pot aportar, sinó també què podem aportar nosaltres a la nostra xarxa de contactes”.

El networking té tres etapes diferenciades i interelacionades, i que Jordi Robert-Ribes les compara gràficament amb la construcció d’una carretera. “En un primer lloc cal fer una exploració del terreny, ja que coneixe’l és fonamental; després vindrà el moment de la construcció i en aquesta etapa la creació de confiança és imprescindible. Finalment, hi ha el manteniment dels contactes, i hem de tenir clar que mantenir no vol dir només enviar una felicitació per Nadal, cal aportar valor als contactes”.

 

.

networking

La majoria d’empreses que apliquen networking, l'inicien en les fires internacionals i ja el consideren indispensable per a la seva activitat. Intelligent Pharma, una jove empresa bioinformàtica creada el 2007 al Parc Científic de Barcelona, té professionals dedicats exclusivament a aquest tasca.

networking

Oryzon, una de les firmes biotecnològiques de referència a l'Estat espanyol, recentment ha tancat un acord amb una companyia farmacèutica neozelandesa per al desenvolupament d’un producte per al diagnòstic de càncer de bufeta gràcies al networking.