Esteu aquí

Pensar estratègicament i diversificar

El networking no se circumscriu a una acció concreta, és una manera d’entendre el negoci, de viure el món professional, de pensar i actuar. Requereix canvis d’actitud que portin l’empresa i els seus professionals a pensar estratègicament i fer-ho cada dia, integrant aquesta nova manera de fer en totes les activitats de la xarxa empresarial.

Així, Palicio destaca que l’apliquen a molts aspectes del seu negoci com és donar a conèixer la seva empresa a possibles socis internacionals, establir col·laboracions de diferents tipus o buscar socis per a projectes concrets i per a llicències in i out. Exemple d’aquest treball en xarxa és un acord al qual han arribat recentment amb una companyia farmacèutica neozelandesa per al desenvolupament d’un producte per al diagnòstic de càncer de bufeta. El primer contacte amb aquesta empresa el van establir a BIO-Europe (principal congrés de partnering europeu del sector), tot i que, com destaca la mateixa Palicio, “després vam consolidar aquesta relació a través del networking on-line”. 

Un sistema de treball que recomanen els experts, ja que com explica Jordi Robert-Ribes, “sense el segon pas, la construcció de la xarxa, el primer contacte no haurà servit per res, només tindràs una gran col·lecció de targetes de visita, però no disposaràs de contactes que et puguin aportar beneficis a la teva empresa o que tu els hi puguis aportar a ells”.

De tots els valors que el networking aporta a les empreses n’hi ha dos de fonamentals: la innovació i la supervivència de l’empresa. Pel que fa a la innovació, un estudi publicat a la Harvard Business Review l’any 2009 mostra com és una de les cinc característiques que tenien en comú els directors generals d’empreses innovadores. I d’altra banda, hi ha empreses que sense el networking no haurien sobreviscut, i això ho confirmen estudis internacionals, com el fet per la Universitat de Colònia l’any 2006, que mostra com empreses sorgides d’start-up del sector biotecnològic han sobreviscut perquè han estat capaces de diversificar la seva xarxa de contactes.

Per això, Jordi Robert-Ribes fa una recomanació clara a les empreses: que diversifiquin els àmbits dels seus contactes. “Al nostre país acostuma a passar que les empreses, siguin de l’àmbit que siguin, centren les seves relacions professionals en empreses del mateix sector, costa molt que contactin amb persones d’àmbits molt diferents i això es pot millorar. Com més diversifiquis els teus contactes més valor tindrà la teva xarxa de contactes”.

networking

La majoria d’empreses que apliquen networking, l'inicien en les fires internacionals i ja el consideren indispensable per a la seva activitat. Intelligent Pharma, una jove empresa bioinformàtica creada el 2007 al Parc Científic de Barcelona, té professionals dedicats exclusivament a aquest tasca.

Per Isabel Muntané 

Molt sovint introduïm en el nostre llenguatge habitual termes anglosaxons sense adonar-nos-en i aquests entren a formar part de les...