Startup generation
Vytrus Biotech es basa en la tecnologia del cultiu de cèl·lules mare vegetals. L’empresa, fundada l’any 2009 com a spinoff de la Universitat de Barcelona, extreu les cèl·lules mare de qualsevol espècie vegetal per cultivar-les al laboratori i així maximitzar les seves propietats beneficioses, obtenint ingredients actius innovadors, naturals i sostenibles. Actualment l’empresa està centrada en els sectors cosmètic i de tecnologies mèdiques, fabrica cinc productes en exclusiva per a terceres empreses i vuit ingredients cosmètics propis que venen a través dels seus distribuïdors. Albert Jané, cofundador i CEO de Vytrus Biotech, parla dels plans de la companyia, entre d’ells sortir a un mercat alternatiu borsari europeu a principis de 2019.
Ser emprenedor no va ser una voluntat directament. Al fer el màster experimental en aquesta tecnologia, amb l’Oscar Expósito (cofundador de Vytrus Biotech) vam veure que les cèl·lules vegetals tenien moltes possibilitats a la industria que no s’estaven explotant. Al detectar aquesta oportunitat vam decidir muntar Vytrus, intentar omplir aquest buit i aportar a la societat tots els beneficis que tenen les cèl·lules mare vegetals.
Se’m fa difícil fer un rànquing per importància, ja que en realitat prenem decisions estratègiques constantment. La primera decisió estratègica i molt important per arribar on som ara, va ser focalitzar els nostres esforços en els sectors cosmètic i de tecnologies mèdiques, ja que la nostra tecnologia té múltiples aplicacions, i sense focus ens hauríem pogut dispersar massa. Aquests dos sectors tenen un temps d’arribada a mercat més curt i per això estan suposant una base molt sòlida on mica en mica construir un model empresarial més divers i amb grans possibilitats, també en altres sectors com la alimentació funcional o el farmacèutic. També hi ha altres decisions molt importants com associar-nos amb Inkemia, que ha aportat tant finançament com coneixement científic i empresarial molt importants. O també veure el nostre negoci com a internacional des del principi, la qual cosa ens permet avui en dia estar venent a 15 països. Encara hem de créixer molt internacionalment però ja tenim una bona base amb més del 40 % de les vendes a l’estranger.
No és un consell, però es una frase d’Einstein que m’agrada molt. “Si busques resultats diferents, no facis sempre el mateix”. És un principi que es pot aplicar a qualsevol àrea de la vida, i a nivell empresarial també. La millor manera d’aprendre dels errors és analitzar-los i trobar una manera diferents d’enfocar-los. És impossible no cometre errors, el més important es aprendre’n ràpidament per solucionar-los i que no tornin a passar.
En aquest moment, a Vytrus tenim una base molt sòlida per iniciar una fase de creixement exponencial de les vendes. Disposem de vuit ingredients cosmètics propis amb diferents activitats i xarxa de distribuïdors a 50 països. Els pròxims anys seguirem investigant i desenvolupant nous productes d’alta qualitat, tant productes cosmètics com sanitaris. Els nostres esforços, però, aniran principalment a incrementar la nostra capacitat productiva i a potenciar el nostre equip de vendes i la nostra presencia a nivell internacional. A més, tenim previst sortir a un mercat alternatiu borsari europeu a principis de 2019, amb l’objectiu de potenciar el nostre creixement i consolidar la nostra posició en front de clients i competència. Per assolir tots aquests objectius, claus per a la consolidació del negoci, hem iniciat una ampliació de capital de 2 milions d’euros que esperem tancar en els pròxims mesos.