Barcelona, 28 de setembre del 2023. –BIOSPAIN 2023, l’esdeveniment de referència internacional per al sector biotecnològic, ha tancat avui a Barcelona la seva onzena edició amb rècord de participació: més de 2.100 persones del sector de 975 entitats procedents de 30 països hi ha participat, una xifra que se situa per sobre de les previsions inicials.

Així l'edició de Barcelona es converteix en la més multitudinària de tota la història, tant en nombre d'assistents -un 30% més que la darrera edició pre pandèmia celebrada l’any 2018-, entitats (975), expositors (220), representació internacional (30 països) i número de inversors (100).

La representació catalana ha estat decisiva per assolir aquestes bones xifres. En dades, més de 300 empreses de la BioRegió de Catalunya han participat, el que ha suposat més d’un terç de la xifra total (975). En nombre d’expositors, més d’una cinquantena ha tingut stand propi a l’espai expositor. Un entorn que ha ofert possibilitats de col·laboració amb més de 100 inversors acreditats. La xifra de reunions de partnering tancades ha superat les 5.000.

A banda, cal destacar també els més de 20 ponents de l’ecosistema que han compartit les iniciatives i potencialitats del territori en les més de 60 sessions, algunes de les quals coordinades per Biocat o amb representació de l’entitat.

Aquestes dades s’han donat a conèixer avui, en la darrera jornada del congrés, on Fina Lladós, membre de la Junta Directiva de l’Associació Espanyola de Bioempreses (AseBio) i directora d’Amgen Espanya, ha valorat molt positivament l’acollida de la capital catalana. A l’acte hi ha participat el president de la Generalitat de Catalunya, Pere Aragonès, qui ha reafirmat la solidesa d’un sector “clau i estratègic” per al govern de la Generalitat.

El president ha destacat com a mostra de la importància del sector biotecnològic a Catalunya el fet que en la darrera convocatòria estatal d'ajudes per al desenvolupament de teràpies avançades CERTERA, coneguda ahir, "27,3 milions d'euros dels 43 milions que s'han atorgat han estat assignats a projectes de Catalunya". Una xifra que suposa el 63% del total.

Pere Aragonés, acompanyat de representants del Departament de Salut i de Recerca i Universitats, entre d’altres, ha visitat els pavellons d’empreses expositores i el de la BioRegió de Catalunya, on han pogut adquirir una visió global de la magnitud i de l’impacte de l’ecosistema català amb startups com Aortyx, Biointaxis, CEBIOTEX, Cytes Biotechnologies, DBGen Ocular Genomics, D-Sight, MedBioinformatics Solutions, Gate2Brain, Beyond You i Remab Therapeutics. BIOSPAIN 2023 s’ha organitzat a la capital catalana gràcies a la col·laboració coordinada entre Biocat, la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona.

Novetats i debats sobre biotecnologia

Pel que fa al programa científic, BIOSPAIN ha ofert una completa fotografia dels desafiaments i oportunitats que marquen el ritme de la indústria biotec amb temes tan rellevants com les teràpies avançades i la medicina personalitzada, el biomanufacturing o l'espai de dades, entre d’altres.

En la taula rodona “Advanced Therapy Medicinal Products Strategy” s’ha compartit l’experiència dels ecosistemes de Catalunya i Guipúscoa (País Basc) en el desenvolupament d’estratègies per impulsar aquests tipus de medicaments. Robert Fabregat, director general de Biocat, ha presentat el futur Hub de Teràpies Avançades, que coordina Biocat. També ho ha fet en la sessió “New EU Regulations: Overcoming Challenges to Deliver ATMP to Patients in Need”, on s’ha discutit sobre el nou Reglament europeu per a aquests medicaments, i com el nou marc millorarà l’accés d’aquests medicaments al pacient reduint a 30 dies la seva avaluació.

La sessió “Biomanufacturing is the future of Europe”, coordinada per Biocat, s’ha centrat en el paper transformador de la biomanufactura en la configuració del futur d'Europa i en garantir la sostenibilitat de la indústria de la bioproducció. El panell, sota el títol “Health data for innovative medicine and the health of the future, EDAH project” ha analitzat les barreres i els impulsors per desplegar el potencial de l'ús secundari de les dades de salut i la preparació de la indústria per participar i contribuir a aquesta transformació.

Altres taules rodones que també han omplert l’auditori han estat la sessió d’HIPRA, on Èlia Torroella, directora d'R+D i Afers Regulatoris de la farmacèutica, ha explicat l’èxit del desenvolupament de la vacuna per a la COVID-19; “Can greater scale for Europe´s biotech clusters be its key driver for global competitiveness?” on s’han analitzat les possibilitats d’Europa per què desenvolupi el seu potencial i aprofiti els seus recursos per a escalar o la ponència de Sara García Alonso, primera dona espanyola candidata a astronauta i biòloga molecular.

El president de la Generalitat de Catalunya, Pere Aragonès, amb representants del Departament de Salut, el Departament de Recerca i Universitats, el Ministeri de Ciència i Innovació de l'Estat i Biocat.

El president de la Generalitat de Catalunya, Pere Aragonès, al congrés de BIOSPAIN 2023.

El president de la Generalitat de Catalunya, Pere Aragonès durant la seva visita a l'stand d'Almirall

El president de la Generalitat de Catalunya, Pere Aragonès, durant la visita a l'estand d'Astrazenecaz