Barcelona, 5 de maig de 2020.- Un total d’11 projectes internacionals, entre ells alguns catalans, han estat seleccionats per participar a la 3a edició de CRAASH Barcelona, el programa d’acceleració organitzat per Biocat amb CIMIT (Boston), l'acceleradora de salut amb més experiència del món, amb la col·laboració d’EIT Health, el principal consorci de salut europeu. Els 11 projectes que participaran enguany a CRAASH Barcelona, seleccionats entre 78 candidatures de 21 països, són:

• Anais Medical: Els procediments d'accés vascular necessaris per a l'hemodiàlisi són complexos i impliquen diverses disciplines i pacients fràgils. La formació és crucial per minimitzar els riscos dels pacients, però els sistemes formatius actuals es consideren poc realistes i ineficients, de manera que sovint es fa amb pràctica directa. Aquest projecte, sorgit de l’Hospital Parc Taulí de Sabadell, ofereix un conjunt d’eines complet per a procediments d’accés vascular amb simuladors altament realistes que permeten practicar diverses tècniques d’accés vascular.
  • Angiotheragnostics: Projecte de l’Institut de Recerca Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL) i l’Institut Català d’Oncologia (ICO) que presenta una estratègia innovadora per tractar i evitar la resistència anti-angiogènica. L'actiu és un nou biomarcador de plasma que identifica quin pacient serà candidat a rebre un fàrmac que pugui bloquejar i prevenir la resistència i, per tant, aquesta doble estratègia permetrà l’administració de teràpies més eficaces i segures als pacients.
  • Keycatch: Projecte de la Universitat Pompeu Fabra centrat en el desenvolupament i la validació d’una plataforma  de detecció i quantificació de múltiples molècules. Inicialment, desenvoluparan biosensors per detectar metalls pesants i el V. cholerae, responsable de la malaltia del còlera. Aquests dispositius serien òptims per a una detecció ràpida, in situ i barata sense necessitat d’instal·lacions de laboratori.
  • Myosleeve: Projecte català que impulsa el primer dispositiu mèdic intel·ligent per al braç basat en l’electromiografia superficial d’alta densitat que permet fer un monitoratge a temps real del pacient durant la recuperació de l’epicondilitis (colze de tenista). Aquest dispositiu permetrà un tractament personalitzat i una recuperació més ràpida.
  • Virtual Hearts: Projecte de l’empresa catalana Elem, spin-off del Barcelona Supercomputing Center (BSC). Els assajos en humans són costosos i triguen molt a completar-se i comporten riscos importants per a negocis i pacients. Utilitzant poblacions de pacients virtuals, aquesta plataforma d’assajos in-silico basats en supercomputadors permet als fabricants de dispositius cardíacs provar de forma segura dispositius implantables d’alt risc abans d’iniciar assajos en humans.
  • Mch20: Les patologies hepàtiques es consideren una epidèmia a tot el món (prevalença del 25%) i la seva gestió presenta un repte, ja que els mètodes rutinaris no són suficients per estratificar els pacients. Per superar-ho, Mch20 permetrà determinar els danys hepàtics mitjançant una mostra d’orina. La prova es farà a casa, fent més accessibles les proves hepàtiques i millorant l’estratificació del pacient.
  • Medwise.ai: Aquest projecte està construint una plataforma d’IA que pugui recuperar els coneixements de les directrius clíniques i articles de revistes per respondre a les preguntes formulades pels metges. Això pot reduir el temps de cerca des dels 15 minuts per consulta fins als pocs segons i estalviar fins a una hora per clínic i dia. En última instància, el projecte pretén millorar l’adopció de medicaments basats en l’evidència, reduir la variació injustificada de l’atenció i millorar el resultat del pacient. Medwise.ai acaba de llençar una versió de la seva plataforma centrada en la Covid-19 per ajudar als professionals de la salut.
  • My gut solution: La dieta baixa en FODMAP (fructooligosacàrids i galactoolicosacàrids) és la intervenció dietètica més eficaç per a la síndrome de l‘intestí irritable. S’estima que el microbioma és clau en la gravetat dels símptomes. Aquest projecte té un programa dietètic basat en vídeos que ajuda les persones a gestionar la malaltia. Amb dades fenotípiques de microbiomes i aprenentatge automàtic, vol identificar els algoritmes per a les millors opcions de tractament i oferir intervencions personalitzades.
  • NewClin: La meitat del món no té accés als serveis sanitaris i això empitjorarà amb el previsible declivi mundial de 15 milions de treballadors sanitaris el 2030. NewClin desenvolupa una aplicació mòbil basada en el llenguatge i la IA per transformar l’accés de la població als serveis sanitaris, i alhora generar dades obtingudes del món real (real-world data)  pel desenvolupament de nous productes i serveis de salut.
  • AiiNTENSE: Les UCI s’enfronten a diversos reptes com la complexitat de patologies amb complicacions neurològiques, la traçabilitat de decisions mèdiques, la falta d’interoperabilitat i la qualitat de les dades de salut que dificulten l’efectivitat dels projectes de recerca. Aquest projecte desenvolupa una solució que permet accedir a les dades de salut del pacient per millorar la qualitat de les decisions mèdiques i facilitar els projectes de recerca.
  • TMP-EIT Health: L’EIT Health ha escollit CRAASH Barcelona d’entre les diferents acceleradores que proposa a l’ecosistema emprenedor europeu per validar un projecte intern. Es tracta d’una plataforma de serveis dins de l’ecosistema EIT Health.

Del laboratori al mercat en 3-5 anys

CRAASH Barcelona formarà aquests projectes seleccionats per comercialitzar la seva tecnologia en els propers de 3 a 5 anys. Els participants estaran guiats per mentors experts del CIMIT (Boston), l’acceleradora sanitària amb més experiència al món, i vuit experts europeus del sector sanitari.

CRAASH Barcelona és un programa intensiu de 12 setmanes dividit en tres fases. La primera fase permetrà als equips validar si la seva tecnologia pot cobrir una necessitat real i trobar un lloc al mercat. Els equips treballaran amb experts del CIMIT a Boston, primer a través de reunions virtuals i posteriorment presencialment en un esdeveniment a Barcelona.

La segona i tercera fase de CRAASH Barcelona permetran als equips validar el seu projecte en alguns dels millors ecosistemes sanitaris dels Estats Units (Boston) i Europa (Galway i altres ciutats europees importants).

CRAASH Barcelona té col·laboracions amb l’Institut Català de la SalutNUI Galway i Medicen (París), i BCN Tech City i Movistar Centre com a event partners.

Sobre Biocat

Biocat és l'organització que impulsa la BioRegió de Catalunya, l’ecosistema de les ciències de la vida i de la salut, i treballa per transformar la ciència i la tecnologia en creixement econòmic i impacte social. Biocat té experiència en l'acceleració de projectes de salut i desenvolupament de talent des de 2008. Des de llavors, Biocat ha invertit més de 13M € distribuïts en 450 programes i activitats en les quals han participat 24.000 professionals, més de 2.600 estudiants i 1.500 empreses i organitzacions, i ha ajudat a accelerar més de 165 projectes.

El 2013, amb l'objectiu d'augmentar l'impacte d'aquestes activitats estratègiques, Biocat va llançar Moebio, iniciativa que reuneix diferents programes de formació per accelerar l'emprenedoria i la innovació en l'àmbit sanitari. Moebio és un dels programes d’acceleració pioners a Europa, segons rànquings com els de Digitalhealth.careers, Mobile World Capital o Tech EU.

CRAASH Barcelona és un dels programes insígnia de Moebio, juntament amb Design Health Barcelona (d·HEALTH Barcelona).

Descarrega la nota de premsa