Barcelona, 26 de juliol de 2022.- La inversió en startups de salut de la BioRegió de Catalunya tanca la primera meitat d’any amb una xifra rècord: 296 milions d’euros, quantitat superior al finançament total captat al 2021 (238 milions d’euros). Aquest període (gener a juliol) ha estat el millor de tota la història, i ha estat impulsat novament pel capital risc (venture capital), que acumula 258 milions d’euros i representa el 87% del capital aixecat, seguit de la borsa, les subvencions públiques i el crowdequity.

Pel que fa a la tendència d’inversió, destaca el repunt de la inversió en biotecnologia que, amb 150 milions d’euros, ha superat la xifra més alta aconseguida fins la data (147 milions d’euros en 2020). Aquest increment s’ha degut, principalment, a dues operacions de capital risc importants: els 51 milions de Minoryx Therapeutics i els 50 milions de SpliceBio. També destaca el creixement del subsector de les tecnologies mèdiques que, amb 110 milions d’euros, ha assolit el seu màxim històric (104 milions d’euros en 2021), impulsat, principalment, per la mega ronda (mega round) de 100 milions d’euros de la startup de salut dental Impress. Per la seva banda, les digital health han aixecat 30 milions d’euros, aproximadament la mateixa xifra que 2021 en aquest període.

En aquest primer període de 2022, que s’ha tancat amb un total de 25 operacions de capital risc, el 95% ha comptat amb participació internacional.

La BioRegió supera el centenar d’inversors internacionals

La participació de capital risc internacional a la BioRegió de Catalunya ha crescut a un ritme imparable els darrers anys, fins a arribar a sumar 110 inversors internacionals. El creixement més important s’ha donat entre 2019 i 2022, quan el nombre de fons internacionals que han invertit en projectes empresarials de salut es va doblar (43 a 110), coincidint també amb un augment en el total d’inversió aixecada.

En general, els fons d’inversió internacionals que inverteixen a la BioRegió procedeixen majoritàriament d'Europa (67%) –principalment del Regne Unit, França i Alemanya-, Estats Units (26%) i Àsia (12%). Kurma (França), Mangrove Capital (Paisos Baixos), Idinvest (França) i Fund+ (Bèlgica) són les firmes internacionals que han coinvertit a més rondes d’startups de la BioRegió.

L’acompanyament dels fons de capital risc especialitzats establerts a Catalunya, com Ysios, Alta Life Sciences, Asabys , Invivo Capital, Inveready o Caixa Capital Risc, són un element clau per què aquestes operacions tinguin èxit.  Segons Joël Jean-Mairet, soci-fundador d’Ysios, “amb un mínim d’un o dos operadors d’aqui que vulguin coinvertir en una ronda, aconseguim capital internacional que la complementi. L’important és que els projectes siguin interessants”.  En aquest sentit,  Robert Fabregat, director general de Biocat, apunta: “comptar amb fons amb seu a Barcelona ha estat una de les palanques clau per atraure capital internacional a Catalunya, juntament amb la recerca de primer nivell i el talent de les persones emprenedores i investigadores”.

Pel que fa a les àrees d’inversió, el 41% de les rondes coinvertides se l’emporten les empreses biotec, i la resta es reparteix en startups digital health (30%) i medtec (23%).

Expectatives pel següent semestre

El creixement a l’alça en les operacions i les inversions que s’han produït a la BioRegió durant aquest primer semestre està allunyat del context internacional en tots els segments de la indústria, en particular del biotec, però també en tecmed i digital health. La davallada de les valoracions, d’operacions i de l’activitat borsària en els mercats americans i europeus dificulta una previsió de l’escenari final que ens trobarem al tancament d’aquest any.

Tot i això, els inversors especialitzats de la BioRegió es mostren majoritàriament optimistes. “Una part del que està passant es deu a la correcció de les valoracions als mercats, que s’havien inflat molt especialment als Estats Units”, afirma Clara Campàs, directora i cofundadora d’Asabys. “Això farà que els fons d’inversió siguem més prudents, però segueix havent-hi capital per invertir en bons projectes, i esperem que el flux de capital privat cap al sector salut segueixi creixent”.

En aquest punt coincideix Joël Jean-Mairet, soci fundador d’Ysios, “des del punt de vista de capitalització, hi ha molts diners en venture capital i les dinàmiques d’startup no canviaran. De fet, és una oportunitat per moltes perquè els inversors late stage estan invertint més early stage. El que sí que canviarà a partir d’ara seran les condicions: passarem a un període molt més selectiu perquè no hi ha visibilitat de quant durarà aquesta davallada”, explica.

Montserrat Vendrell, partner d’Alta Life Sciences, avança que “la sensació generalitzada és que s’està esperant a que les valoracions es corregeixin una mica i que les M&A comencin a enlairar-se durant la segona meitat d’any. Farmacèutiques com Pfizer, Astrazeneca i altres vinculades a la vacuna de la COVID-19 han de desemborsar capital”. Per la seva banda, Lluís Pareras, soci fundador d’Invivo Capital, reconeix que “l’escenari de crisi internacional és extraordinari i els fons estan reservant capital per poder recolzar el seu portfoli amb mes follows-on investments i, per tant, invertint en menys nombre de noves companyies. Les companyies bones aconseguiran aixecar rondes d’ inversió sempre, però trigaran més temps en aixecar-les”.

Biocat donarà a conèixer el total de la inversió captada en 2022, així com els indicadors més rellevants de l’ecosistema de ciències de la vida i la salut de Catalunya a l’Informe de la BioRegió 2022, que es presentarà el proper 13 de febrer de 2023, en col·laboració amb ACCIÓ, CataloniaBio&HealthTech, Farmaindustria i Fenin.