Endor Nanotechnologies llença al mercat una crema de nanopartícules per regenerar la pell
<p>El 'Y.en' és un dels primers compostos nanotecnològics autoritzats per la Comissió Europea</p>

Endor Nanotechnologies, start-up fundada l’any 2006 i amb seu al Parc Científic de Barcelona, entra per primera vegada en el mercat amb la creació d’un tractament que regenera la pell danyada en casos amb mal pronòstic per als quals no hi havia tractament específic.
El compost desenvolupat per la companyia és, tal com explica Joaquin Querol –CEO i un dels fundadors d’Endor–, un “revitalitzador de les cèl·lules”, és a dir, que activa el mecanisme que anima a les cèl·lules al seu moviment, reproducció i nutrició.
El tractament, que ha rebut el nom del projecte d’investigació originari que va conduir al seu descobriment (Y.en), és una de les primeres experiències a nivell mundial en les que un compost basat en la nanotecnologia demostra els seus efectes sobre el cos humà. En paraules de Querol, el fet de treure un producte basat en la nanotecnologia per l'usuari “és la culminació d'un model d'empresa que es basa en la innovació tecnològica però sempre orientada a crear productes finals i posar-los a l'abast dels usuaris”.
Endor Nanotechnologies, dedicada al desenvolupament de productes per la salut utilitzant la nanotecnologia, és un cas singular entre les start-ups d’investigació en nanomedicina, ja que porta la seva investigació fins al consumidor final, cobrint totes les etapes del producte. A més, el 100% del capital social segueix en mans de l’equip fundador i el finançament prové majoritàriament de les vendes dels seus productes.
La principal àrea d’investigació de la nanotecnològica és el desenvolupament de tractaments antitumorals. Actualment, el seu primer compost per tractament del càncer de pàncrees ja es troba al mateix nivell d’eficàcia en model animal –s’ha provat en ratolins– que la quimioteràpia actual, però sense cap efecte secundari. Endor pretén aconseguir el finançament necessari per dur a terme les proves en humans mitjançant la comercialització de la crema llençada al mercat. “L'objectiu dels productes que desenvolupem és finançar els que estem desenvolupant. Ara la cosmética ens ajuda a fer recerca oncològica i esperem que en el futur els productes per oncología ens ajudin a fer recercar en futurs projectes encara més ambiciosos”, explica Querol. Les proves es preveuen començar l’any 2017, “depenent del ritme de comercialització de l'Y.en”, senyala.
Ara per ara, el projecte d’Endor a mig termini és, segons el seu CEO, “consolidar Y.en Effect com una marca cosmètica de referència a nivell internacional i arribar a la fase de desenvolupament clínic del nostre candidat amb les màximes garanties d'éxit”. Els tres fundadors de la companyia, Joaquin Querol; Judith Sendra –directora de R+D– i Javier Fernández –director financer–, preveuen basar el seu creixement internacional en la comercialització dels seus productes, tancar acords de partnership amb grans laboratoris farmacèutics per portar els tractaments mèdics fins als pacients, i complementar el seu finançament amb capital risc per abordar el desenvolupament clínic dels seus programes d’investigació oncològica.