Vés al contingut

L’esperança de vida ha crescut molt en els països desenvolupats, sobretot entre les persones grans. Segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS), entre els anys 2000 i 2050 es duplicarà l’actual número de persones de més de 60 anys. L’envelliment ja és un dels reptes més importants per a la nostra societat: l’any 2050, 1 de cada 5 persones tindrà més de 60 anys.

La bioenginyeria pot oferir solucions per a la salut i el benestar d’aquestes persones en àrees com aplicacions mòbils, robots assistencials, noves eines de diagnòstic i solucions en medicina regenerativa. Experts de diverses disciplines es reuneixen aquest 9 de novembre per parlar sobre les oportunitats de la bioenginyeria per encarar aquest repte convocats per B·Debate, una iniciativa de Biocat i l’Obra Social “la Caixa”.

Sota el títol “Bioengineering for healthy ageing. Adding life to years” (Bioenginyeria per un envelliment saludable. Afegint vida als anys), aquesta edició de B·Debate està organitzada conjuntament amb l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC)

La recerca avança en quatre línies principals:

1.- Aplicacions mòbils (apps) per monitoritzar la salut de persones grans, sense que hagin de moure’s de casa. Hi ha persones amb mobilitat física reduïda, o que viuen en pobles isolats i lluny de l’hospital, o que es desorienten si se’ls treu del seu context habitual.

Un exemple és Health4Sleep, una aplicació mòbil desenvolupada per l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC) i l’Hospital Clínic. El dispositiu s’enganxa a l’abdomen de la persona amb problemes respiratoris, per captar els moviments del diafragma, i fer el seguiment de les apnees del son mentre dorm. Actualment, per fer un diagnòstic cal que la persona passi una nit a l’hospital.

2.- Robots assistencials per ajudar les persones grans en les seves tasques quotidianes i la rehabilitació a casa. Contractar persones que cuidin de la gent gran es una gran despesa que podria ser complementada, i fins i tot substituïda, per un robot.

Un exemple és Rehabilitation Gaming System, un sistema per millorar la recuperació de pacients que han patit un ictus, mitjançant realitat virtual i mètodes de gamificació. Es pot fer servir a l’hospital o a casa. Consta d’un ordinador i d’un sistema Kinect per fer la rehabilitació més intensiva i motivadora.

3.- Diagnòstic més ràpid per poder oferir un tractament abans i minimitzar les conseqüències discapacitants d’una malaltia. Apoderar el pacient i fer-lo partícip de la seva salut.

Per exemple, l’IBEC treballa en un xip per detectar diferents malalties. Un exemple seria per detectar si l’origen de l’ictus és una hemorràgia o una trombosi. La diferència és important perquè els tractaments són diferents. La prova es podria fer a l’ambulància per no perdre temps.

4.- Medicina regenerativa per reparar teixits i òrgans danyats a causa de l’envelliment, de la mateixa manera que es canvien les peces d’un cotxe. Hi ha diverses maneres de regenerar teixits: implantant cèl·lules mare, o introduint biomaterials que potenciïn la pròpia regeneració que té el cos, excitant les cèl·lules mare del pacient per regenerar el teixit o amb una estratègia mixta. La bioimpressió 3D és una tecnologia emergent que permet crear teixits ad hoc per aplicacions en medicina regenerativa.

Per exemple, investigadors de l’IBEC estan treballant amb la bioimpressora 3D per aconseguir crear ronyons i empelts cardíacs per regenerar les parts mortes dels cors infartats.

 

 

Subscriu-te a les nostres newsletters

Totes les novetats de Biocat i del sector de les ciències de la vida i la salut a la teva safata d'entrada.