El creixement biotecnològic a la Xina: oportunitat per a les empreses catalanes
El sector biotecnològic a la Xina està donant passos de gegant en els darrers anys, sobretot gràcies a la forta inversió pública. Així, entre 2001 i 2005, el pressupost dedicat pel Govern xinès al sector va passar dels 100 milions als 1.200 milions de dòlars, amb la previsió que cap al 2012 arribin als 10.000 milions de dòlars. Aquestes dades es desprenen de “Tendències de futur i oportunitats d’internacionalització en sectors estratègics de la Xina i l’Índia”, un estudi presentat per l’Observatori de Mercats Exteriors d’ACC1Ó (CIDEM | COPCA), on s’analitza l’actual panorama de la biotecnologia xinesa i s’assenyalen les perspectives de creixement dins el sector.
A diferència de l’Índia, el sector biotecnològic xinès encara depèn massa del sistema públic, de tal manera que no es pot parlar d’un teixit empresarial privat comparable amb altres països. Ara bé, el potencial del propi mercat xinès, amb més de 1.300 milions d’habitants amb una renda mitjana per càpita en creixement, ha atret les empreses farmacèutiques internacionals, que han vist a la Xina una gran oportunitat de negoci. Ara per ara, la biotecnologia mèdica representa el 58,8% de la facturació generada pel sector biotecnològic xinès. Amb el previsible creixement de la demanda interna de productes farmacèutics, es calcula que cap al 2015 la Xina es consolidi com el cinquè mercat mundial farmacèutic.
Per a les empreses farmacèutiques catalanes, la Xina representa un gran mercat biotecnològic: pel potencial del mercat intern farmacèutic, al qual poden accedir-hi a través d’exportacions o de la implantació productiva dins el país, i per l’estructura de costos que ofereix.
Malgrat les excel•lents oportunitats que ofereix la Xina, s’han de tenir en compte algunes qüestions importants, com la propietat intel•lectual al país o la complexitat del sistema de distribució farmacèutica. Actualment, el procés pel qual es concedeixen les patents a la Xina no obliga a realitzar una anàlisi minuciosa per verificar l’originalitat del producte, el que pot comportar que s’infringeixi la propietat intel•lectual. Pel que fa a la distribució farmacèutica xinesa, és un repte arribar als milers de consumidors potencials a través d’una densa xarxa de majoristes. D’altra banda, els nous productes farmacèutics s’enfronten a un altre repte: haver de competir amb la medicina tradicional xinesa, molt arrelada a la societat, que la percep com una alternativa per curar malalties.