Vés al contingut
Dr. Vishal Gulati

Soci de Draper Esprit i president del Digital Health Forum


El Dr. Vishal Gulati és un dels inversors líders a Europa en digital health i soci de DFJ Esprit, una firma especialitzada en salut digital que segueix l'estil establert a Silicon Valley. S'ha convertit en un reconegut promotor de la inversió en el sector de la salut digital emergent i presideix el Fòrum de Salut Digital. Gulati té més d'una dècada d'experiència en VC. Està en el Consell d'Administració a Horizon Discovery PLC i EcoEos.


Aprenentatges des del Fòrum de la BioRegió (1a part): Digital Health

 

Una de les principals conclusions del Fòrum de la BioRegió va ser l'innegable impacte de la tecnologia en la nostra relació amb l'assistència sanitària, on els sectors de la biofarma, el medtech i el digital health hi tenen molt a dir, essent els sectors clau al qual ens hem d’enfrontar. El Dr. Vishal Gulati, ponent del Fòrum de la BioRegió i un dels principals oradors sobre l'estat actual del digital health, comparteix amb nosaltres visions inspiradores de les principals tendències i desafiaments en salut digital. Spoiler Alert: s'han acabat els dies dels pacients desinformats.

 

Durant la seva ponència al Fòrum de la BioRegió va remarcar que l’evolució de la salut està vivint un canvi històric. Què és diferent aquesta vegada?

Si mirem cap enrere en la història, podem veure que la gent tenia una relació molt diferent amb la seva malaltia. Avui en dia, gràcies a Internet, abans de veure un metge ja sabem molt sobre el que ens està passant. Podem estar bé o malament, però la relació ha canviat per sempre: és més igualitària. La disponibilitat de la informació ha canviat per complet la nostra relació amb l'assistència sanitària i canviarà la forma en què es creen nous productes, tenint més en compte les necessitats dels pacients. L'usuari real del producte tindrà veu en allò que serà el futur de la salut: els pacients estan més empoderats.

 

Quins reptes actuals i futurs destacaria en digital health?

El repte de la distància entre el personal sanitari i el pacient, que només es troben encara a l’assistència sanitària, estan començant a solucionar-se també de manera telemàtica. Hi haurà un Amazon de l'assistència sanitària, un Skype de l'assistència sanitària,... Moltes empreses tenen èxit en un espai B2C (business to consumer, del negoci al consumidor). D’aquesta manera es poden salvar algunes de les llacunes que existeixen en el sistema. Podries demanar la teva recepta online i que el teu servei de missatgeria et porti el medicament, estalviant passar per la farmàcia.

 

Però, des del punt de vista del pacient, associem l'assistència sanitària amb el valor afegit de la presència humana. No l’estem perdent amb el sistema que descriu?

Si l’opció fos tenir una trobada de qualitat amb un metge que tingui temps per atendre’t i que pugui assessorar-te per telèfon, això seria absolutament cert. Però no és això el que tenim. La durada mitjana de minuts que un metge passa amb un pacient va a la baixa any rere any. Per descomptat, si tinguéssim un sistema de salut il·limitat amb un pressupost increïble podríem aconseguir això, però aquesta no és la realitat.

 

Pot preveure quins seran els futurs desafiaments?

Hem de millorar en la predicció. El sistema de salut tendeix a ser reactiu: en lloc de tenir uns sistemes de salut, tenim uns “sistemes de malaltia”. Esperem que la gent es posi malalta i després tenim cura d’ells. Si centrem els nostres esforços en la prevenció de la salut, aviat estarem estalviant diners. Ara hi ha aplicacions per smartphones que ensenyen a fer això i hi ha diverses formes en què podem interactuar amb els usuaris a un cost molt baix. Hem d'aprofitar aquesta tecnologia i fer-la més disponible.

 

Com a inversor en digital health, quines són les característiques que busca en les seves inversions?

En primer lloc, un mercat molt gran. No has de limitar les teves ambicions a una ciutat o un país, perquè hi ha gent en altres parts del món que pateix d'això també. També m'agraden les empreses que s'ocupen de grans problemes. Si vas a fer un canvi en la vida de la gent, vols que sigui gran. I llavors també m'agraden els productes que s'ocupen de les persones abans que emmalalteixin.

 

Prefereix el negoci B2B o B2C?

Faig els dos, el meu portfolio conté aproximadament la meitat de cada. Crec que seguiré fent això, però hi ha una gran quantitat d'oportunitats en el mercat B2C en aquest moment, ja que no està dirigit per les companyies farmacèutiques, que no volen interactuar directament amb els pacients. Així que hi ha una gran oportunitat perquè les empreses interactuïn amb els pacients.

 

Així que aquestes empreses han de prendre un gran pas cap als usuaris en termes d’imatge.

La creació de marca en aquest moment es basa en desenvolupar una afinitat amb els pacients. Apple és un gran exemple. A la gent no només els agraden els seus productes, s’enamoren d’ells. Aquest és el repte per al futur, ja que moltes empreses no pensen en els seus usuaris, ningú s'enamora de Pfizer o GSK, així que hi ha molt a aprendre.

 

Una de les principals tendències és la convergència dels sectors. Les fronteres es difuminen entre la indústria farmacèutica, biotecnològica, medtech i digital health. Estem allunyant-nos de les fusions i adquisicions (M&As) cap a associacions més estratègiques?

Es donen les dues. Les M&A tenen lloc quan les empreses ja tenen accés als usuaris i estan buscant un nou producte. Però sembla que les col·laboracions estratègiques estan tenint lloc en sectors on les empreses es troben perdudes durant el procés de desenvolupament. Per exemple, hi ha una col·laboració recent sobre la diabetis entre Sanofi i Google. Sanofi sap molt sobre la diabetis, però no sap res sobre els usuaris, així que estan tractant d'utilitzar la disponibilitat de Google per buscar grans conjunts de dades.

 

Quins són els principals errors dels empresaris de digital health?

La manca de dimensió global o la seva creença que un producte de consum directe no és valuós. També tendeixen a llançar productes de forma ràpida. Si tens un medicament, no el pots llançar fins que ha passat per diferents fases, però si tens un producte digital també necessites feedback dels usuaris. No t’has d’avergonyir de llançar alguna cosa que no està llesta encara, llança en beta i obtén feedback.

 

Quines característiques hauria de tenir la teva start-up ideal en digital health?

Els millors equips són els que tenen experiència d'altres indústries digitals. El fundador d'una de les meves empreses, Lifesum, treballava abans per Spotify.

 

Ens pot parlar de tres start-up dedigital health que estiguin transformant l'assistència sanitària?

Estic temptat a parlar de les empreses que formen part de la meva cartera: PushDoctor, un servei basat en el Regne Unit. Milers de persones estan utilitzant aquesta aplicació per veure un metge. El temps mitjà d'espera és de sis minuts. El pacient mai no hauria pensat que pot agafar el seu smartphone, consultar un metge, parlar amb ell, obtenir orientació i rebre la recepta a la farmàcia més propera.

Lifesum és una aplicació que ajuda a tenir una vida més saludable, fer més exercici, menjar aliments més sans i de millor qualitat. Milions d'usuaris a tot el món se n’estan beneficiant i tot està relacionat amb la prevenció de la salut de la qual hem parlat abans.

La tercera és My recovery, una aplicació que posa en contacte un cirurgià amb un pacient que està a punt de tenir una operació ortopèdica. La primera vegada que veu el metge, se li ensenya l'aplicació i disposa de tota la informació sobre la seva cirurgia. Després se l’orienta sobre què fer, pot fer preguntes i el cirurgià pot comprovar de forma remota si està fent els exercicis de recuperació que ha de fer.

 

Entrevista relacionada:

 

Presentació de Vishal Gulati al Fòrum de la BioRegió 2016:

 

 

Subscriu-te a les nostres newsletters

Totes les novetats de Biocat i del sector de les ciències de la vida i la salut a la teva safata d'entrada.