Vés al contingut

"A Silicon Valley tothom et diu que fracassar és no intentar-ho"

Anna Sala

Co-fundadora i CMO d'Adan Medical Innovation

Doctora en Medicina i especialista en Al·lergologia a l’Hospital Vall d’Hebron, feina assistencial que va compaginar amb un projecte de recerca sobre l’anafilaxi al Karolinska Institutet d’Estocolm. Professora associada d’Immunologia a IQS School of Engineering de la Universitat Ramon Llull. Apassionada per la innovació i la investigació, va ser seleccionada per anar a l’Imagine Creativity Center Silicon Valley, programa de creativitat on, juntament amb el metge internista Adrià Curran, va co-fundar Adan Medical Innovation, de la qual n’és la CMO.

Adan Medical Innovation va néixer el 2014 arran d’una necessitat observada a la consulta mèdica: millorar la qualitat de vida dels pacients amb reaccions al·lèrgiques greus (anafilaxi), que han de portar sempre a sobre un autoinjector d’adrenalina, i reduir les morts per aquesta causa, que normalment es donen en gent jove i són evitables. Juntament amb Adrià Curran, la co-fundadora Anna Sala va participar a un programa d’innovació a Silicon Valley, l’Imagine Creativity Center, on van poder madurar les seves idees i captar l’atenció d’inversors.

La companyia ha desenvolupat dos dispositius mèdics: un adreçat als pacients de forma individual, que consisteix en una funda intel·ligent per als autoinjectors d’adrenalina connectada al telèfon mòbil, que soluciona les principals limitacions dels autoinjectors; i una caixa intel·ligent per a autoinjectors d’adrenalina per a espais públics com escoles o restaurants, per si el pacient no porta l’autoinjector o és el seu primer episodi. Actualment la companyia busca finançament amb una ronda de crowdfunding.

 

Per què vas voler ser emprenedor?

Realment no ho vaig decidir: simplement es van ajuntar molts factors en un moment determinant de la meva carrera professional.  Sempre m’ha apassionat la recerca i un dels camps del meu interès és la anafilaxi. Fins ara la recerca que havia fet era més bàsica, però arrel de les preocupacions que veia en els pacients que porten autoinjectors d’adrenalina, i sobretot arrel de la història d’un pacient que em va marcar, vaig veure que els podia ajudar també d’una altra manera. Crear Adan Medical Innovation ha estat una manera d’aprendre en altres àmbits que també són molt importants per als metges si volem aportar valor a la societat i que no t'expliquen a la facultat.

Quina ha estat la decisió estratègica més important que has pres fins ara?

Crec que la més important és escollir bé els teus companys de viatge. Jo no em podria imaginar arribar on sóc ara sense els que formen part d'Adan Medical Innovation. Som un equip molt diferent, cadascú expert en diferents temes però tots molt sincers amb el que fem i això fa que l'empresa tingui molt valor humà. Sempre em repetien: “Tenir una bona idea no és difícil, el més complicat és executar-la”. I crec que l'equip és el tot perquè una bona idea arribi lluny.

Una altra decisió important, aquesta a nivell personal, és perdre la por al fracàs. A Silicon Valley tothom et diu que fracassar és no intentar-lo. Però aquí no ens han educat així i quan intentes buscar els diners de la primera ronda amb friends, fools and family per a una idea teva, és molt difícil no pensar en la idea del fracàs i que la gent pot perdre els diners. Per això és important que la gent que inverteixi entengui molt bé què és una startup i els riscos que suposa, per evitar malentesos si no va bé.

Quin és el millor consell que t'han donat?

 “Si emprens un negoci, que sigui amb alguna cosa que t’apassioni”: que no sigui perquè creus que això t’aportarà diners, ja que creure en el que fas i fer-ho amb passió transmet molt. Fes el que t’agrada, perquè si això ha de ser la teva feina, et semblarà menys treball; si t’apassiona el que fas no t’importarà dedicar-hi hores perquè funcioni, i serà més fàcil que la gent s’uneixi a un projecte que desprèn passió. 

I ara què? Quines fites t'has marcat assolir a curt termini?

Acabem de finalitzar l’assaig clínic a l’Hospital Vall d’Hebron, on 100 pacients han provat les nostres fundes amb resultats molt positius. El primer pas és divulgar als congressos els resultats i publicar-los, i mentrestant seguim treballant per veure el nostre producte per fi al mercat i millorar la vida dels pacients.

Per a això, però, necessitem acabar de tancar una altra ronda d’inversió. Actualment estem en una campanya d’equity-crowdfunding per seguir avançant en la sortida al mercat de les fundes intel·ligents i acabar de desenvolupar 10 caixes intel·ligents per començar a provar-les a les escoles. A més, el fet de seguir en contacte amb els pacients fa que tinguem molts altres productes en pre-desenvolupament, usant la nostra tecnologia patentada.

 

Subscriu-te a les nostres newsletters

Totes les novetats de Biocat i del sector de les ciències de la vida i la salut a la teva safata d'entrada.