Mig centenar de professionals configuren la delegació catalana que assistirà, entre el 22 i el 25 d’abril, a la BIO International Convention, la principal convenció biotecnològica mundial que se celebra a Chicago, a l’Estat d’Illinois (EUA). El congrés acollirà 16.500 càrrecs directius, investigadors i inversors d’arreu del món. La delegació catalana, integrada per 25 empreses biotecnològiques, biomèdiques i de capital risc i 10 entitats i institucions de recerca, comparteix el pavelló espanyol a la convenció amb 14 empreses de la resta de l’Estat. Biocat, entitat que coordina i promou la biotecnologia, la biomedicina i les tecnologies mèdiques innovadores a la BioRegió de Catalunya, coordina per setè any consecutiu la participació catalana en aquesta convenció biotecnològica.

La directora general de Biocat, Montserrat Vendrell, destaca que “en un moment de crisi com l’actual es fa més necessària la presència a l’exterior de les nostres empreses”. I per això valora molt positivament el gran esforç d’internacionalització de les empreses catalanes que assisteixin a la BIO Chicago conscients que “és el gran mercat on cal ser presents per poder obrir i mantenir acords internacionals amb uns uns projectes que són totalment competitius en el mercat global”.

Montserrat Vendrell és conscient del gran esforç que estan fent les empreses catalanes per la seva internacionalització, però està convençuda que aquesta és “una estratègia que donarà bons resultats, perquè tenim projectes altament competitius i comparables als d’altres clústers d’arreu del món per la seva excel·lència científica i solvència empresarial”.

Majoria de biotecnològiques

La delegació catalana que assisteix a BIO Chicago 2013 està integrada per35 empreses i entitats que centren la seva activitat en les àrees de salut humana, serveis de diagnòstic, vacunes, serveis de consultoria legal i capital risc.

La majoria d’empreses (60%) són companyies biotecnològiques que es dediquen a les àrees terapèutiques, diagnòstics i serveis d’R+D. Són: AB-Biotics, Althia, Anaxomics, Archivel Farma, BCN Peptides, Biochemize, Bionure, Grífols (Gri-Cel), GP Pharm, LykeraBiomed, Oryzon, PhytureBiotech, PlasmiaBiotech, Readycell i Salvat Biotech.

Un 12% sóncompanyies farmacèutiques: Bioiberica, Lacer i Laboratorios Rubió. La delegacióla completen un 28% d’empreses que ofereixen serveis de consultoria relacionats amb l’enginyeria i diferents àrees de treball com: desenvolupament de negoci, jurídica i de capital risc. Aquestes empreses són: Grifols Engineering, Backer&Mckenzie, Bioemprèn, JanusDevelopments , Performlab i Caixa Capital Risc.

Pel que fa a les institucions de recerca, hi assistiran: Centre de Recerca en Enginyeria Biomèdica (CREB); Centre de Regulació Genòmica (CRG), Fundació Clínic per a la Recerca Biomèdica (FCRB), Institut de recerca Biomèdica de Barcelona (IRB Barcelona), Leitat Centre Tecnològic, Health Universitat de Barcelona (HUBc) i les xarxesBioNanoMed Catalunya i Oncocat, que són impulsades per Biocat, entitat que, juntament amb ACC1Ó, completa la delegació catalana present a Chicago.

La delegació de la BioRegió de Catalunya se situarà dins el pavelló oficial espanyol (número 1417), que ocupa una superfície de 418 metres quadrats, on també hi són presents els clústers BioBasque (5 empreses) i AndalucíaBIORegión (4 empreses), i 5 companyies que pertanyen a comunitats sense bioregió constituïda. La participació de l’Estat espanyola BIO Chicago la coordina l’ICEX, conjuntament amb les bioregions i Asebio, la patronal espanyola d’empreses biotecnològiques.

La recent celebració a Barcelona de la fira BIO-Europe Spring 2013 (11-13 de març) i l’avançament de la BIO —que ha passat de les tradicionals dates de juny a l’abril— ha propiciat un descens en la participació catalana a la convenció. L'any passat la delegació catalana, acompanyada pel president de la Generalitat de Catalunya, va ser la més important de totes les edicions, amb 72 empreses i entitats vinculades al sector. Concretament, 50 empreses i 22 entitats del sector biotecnològic i biomèdic.

Accés als motors de desenvolupament

La gran majoria de les empreses i institucions presents a BIO Chicago volen establir contactes amb els motors de desenvolupament del sector a nivell mundial. Les empreses catalanes que participen a BIO Chicago tenen per objectiu llicenciar projectes i tecnologies, promoure franquícies pròpies, presentar nous productes, trobar socis, fer conèixer la pròpia activitat i oferir serveis, a més d’expandir-se a nous mercats (vegeu la descripció de les empreses i les institucions de recerca que hi participen al dossier adjunt).

Algunes de les empreses i institucions catalanes que participen al congrés ja tenen presència estable als EUA i cerquen consolidar el seu mercat com Baker & Mchenzie, Bionure i Bioiberica, que tenen oficines i instal·lacions a diferents punts del país. Un altre exemple l’ofereix la consultora Performlab que compta amb empreses joves establertes a Boston, a més d’un acord de treball als EUA amb Techand Business Innovation (TBI), consultora d’innovació i transferència de coneixement de la Universitat Politècnica de València (UPV).

Trobades de networking

El punt fort de BIO Chicago és el Business Forum que permet concertar reunions prèvies amb els socis potencials gràcies a la plataforma BIO One-on-OnePartnering, però el congrés ofereix, a més, als participants una oportunitat excel·lent per a estar al corrent dels últims avenços del sector biotec, gràcies a l’àmplia oferta de jornades, sessions de case study i keynotes que s’hi duran a terme.

Just el dia abans de començar, el dia 21 d’abril, OneNucleus —el clúster biotecnològic de Londres i Cambridge— i Biocat organitzen un sopar entre empreses catalanes, britàniques i americanes per facilitar contactes en un entorn més informali propiciar futures col·laboracions.

Prèviament, la tarda de diumenge 21 tindrà lloc l’Spain Kicks Off Biotech, organitzada per l’ICEX, amb el suport de la seva Oficina Econòmica i Comercial a Chicago i amb la col·laboració de l’empresa catalana Baker & McKenzie. A la jornada s’hi tractaran temes com ara l’accés al finançament, les claus per a dur a terme acords entre grans farmacèutiques i empreses de biotecnologia, i les novetats normatives del sector als EUA.

El programa BIO 2013 compta amb ponències impartides per líders d'opinió i experts mundials que tractaran temes d’actualitat. En total, s’hi faran més de 125 Breakout Sessions i 6 Super Sessions (on es presenten informes sectorials d'Ernst & Young, Burrill, entre d’altres). També hi haurà Keynote Luncheons amb celebritats relacionades amb el món biotecnològic. El 23 d’abril al matí hi la de Forbes 30 Under 30: The Rising Stars Transforming Science and Healthcare, que comptarà amb la participació de Laura Deming, Isaac Kinde, Adina Mangubat i Joshua Sommer, joves que estan ajudant a transformar les ciències de la salut. L’endemà, dia 24, al matí, es fa la KeynoteLuncheos: Debt, taxes, Government Services and Politics – Is there a way out? en la qual intervindrà l’exsenador Alan Simpson i l’exassessor de la Casa Blanca Erskine Bowles.

Aparador de la cultura catalana

BIO Chicago serà, a més, un aparador extraordinari de la cultura catalana als EUA. S’ha aprofitat que el congrés coincideix amb la diada de Sant Jordi per a celebrar la festa de la rosa i el llibre als EUA. Dimarts, dia 23 d’abril, Biocat oferirà una Hospitality Repception al seu estand. Durant el dia regalarà roses i llibres d’art, cedits pel MNAC, i a la tarda oferirà una copa de cava. La recepció vol facilitar que els participants catalans i els d’altres delegacions puguin interactuar en un ambient distès.

La BioRegió de Catalunya compta amb 520 companyies biotecnològiques, farmacèutiques, de tecnologies mèdiques innovadores i de serveis, 10 universitats que ofereixen titulacions i fan recerca en biociències, 15 hospitals amb una activitat destacada en recerca i 20 parcs científics i tecnològics. A més, Catalunya té unes infraestructures científiques d’alt nivell, com ara el sincrotró ALBA-CELLS, el supercomputador Mare Nostrum, del Barcelona Supercomputing Centre (BSC) i el Centre Nacional d’Anàlisi Genòmica (CNAG), entre altres.

Tota la informació de Catalunya a la BIO 2013: http://www.biocat.cat/bio2013

Biocat

Biocat és l’entitat que coordina i promou la biotecnologia, la biomedicina i les tecnologies mèdiques innovadores a la BioRegió de Catalunya. La seva missió és dinamitzar tots els agents que actuen en aquest àmbit i les seves iniciatives, per a configurar un entorn amb un sistema potent de recerca, una transferència de coneixement activa i un teixit empresarial emprenedor que esdevingui motor econòmic del país i contribueixi al benestar de la societat.

Per a més informació:

Biocat:
Gabinet de premsa • 662 315 523 • premsa@biocat.cat

Contacte a Chicago:
Silvia Labé  • +34 662 315 400 • slabe@biocat.cat
Adela Farré • +34 626 992 057 • afarre@biocat.cat

Subscriu-te al nostre RSS
També ens pots seguir a Twitter i LinkedIn
Opinions i comentaris a http://bloc.biocat.cat