Vés al contingut

Un dels reptes de la ciència biomèdica i biotecnològica és ser capaç de gestionar de forma àgil i eficaç el volum massiu d'informació que es genera. La recerca de les anomenades ciències òmiques (genòmica, proteòmica, biologia de sistemes...) és una de les àrees que genera gran quantitat de dades, que inclouen informació clau sobre les bases biològiques de la vida i de nombroses malalties. La gestió i l'anàlisi d'aquesta informació requereix de les poderoses eines computacionals que desenvolupa la bioinformàtica, una disciplina científica que engloba tots els aspectes de l'adquisició, processament, distribució, anàlisi, interpretació i integració de la informació biològica.

De la mateixa manera que la recerca òmica, l’atenció sanitària i la recerca clínica generen un enorme volum d’informació que cal gestionar, esdevenint  la informàtica mèdica una disciplina indispensable per a aquestes tasques.

Ara per ara, la informació que generen les ciències òmiques i les eines bioinformàtiques no s’estan aplicant tant com es preveia en el camp de la salut per tal de millorar i avançar en la recerca bàsica biomèdica. Una dada prou il·lustrativa d’aquesta situació és la que aporta el Prof. Ferran Sanz, director científic de les jornades i cap del Programa de Recerca en Informàtica Biomèdica (GRIB) de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) – IMIM: "Menys del 10% dels milers de treballs que es recullen a Medline i que estan etiquetats en alguna de les dues disciplines [bioinformàtica o informàtica mèdica], ho estan a les dues simultàniament”. Les causes d’aquesta manca de desenvolupament de sinergies translacionals entre la bioinformàtica i la informàtica mèdica són moltes i variades. Una de les possibles raons és la manca de trobades científiques entre especialistes dels dos àmbits i, segons Sanz, “la col·laboració interdisciplinar es pot fomentar mitjançant debats en profunditat entre líders d’opinió d’ambdues disciplines". Amb l’objectiu d’establir un diàleg multidisciplinari i afavorir futures col·laboracions que permetin fer avançar les fronteres del coneixement i contribuir significativament a la millora de la salut de la població, B·Debate International Center for Scientific Debate Barcelona —iniciativa de Biocat i l’Obra Social “la Caixa”— la Universitat Pompeu Fabra, en el marc del projecte europeu INBIOMEDvision, organitzen les jornades de debat Beyond Omics Revolutions: Integrative Knowledge Management for Empowered Healthcare and Research.

Aquestes jornades s’obren amb dos dies de debats, els propers dies 3 i 4 de juliol a CaixaForum de Barcelona, amb la participació d'un ampli ventall d'experts de prestigi internacional que cobreixen camps molts diversos que van de la Bioinformàtica a la pràctica clínica en diverses especialitats. Aquests debats tindran un format innovador consistent en que uns quants experts faran un seguit de presentacions curtes sobre un tema clau, i a continuació s’obrirà una discussió amb la participació de tots els experts  Aquests jornades es tancaran dijous 5 de juliol, a l’auditori del Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona (PRBB), amb un simposi obert a tota la comunitat científica de Catalunya que comptarà amb la participació d'alguns dels ponents convidats i durant el qual es presentaran les principals línies de treball que actualment es desenvolupen en aquest camp, així com les conclusions dels debats prèviament celebrats.

Entre altres debats, els participants abordaran temes sobre com el coneixement biomèdic pot facilitar la millora de la salut o com enriquir la recerca biomèdica bàsica gràcies a la informació que es genera en les institucions sanitàries. La jornada compta, entre altres ponents, amb el Prof. Mark Musen, de la Universitat de Standord (USA) i el Dr. Tim Clark, de la Harvand Medical School, especialistes en l’aplicació biomèdica de la web semàntica i la representació del coneixement;  el Prof. Søren Brunak, professor de les universitats de Copenhagen i de la Tècnica de Dinamarca, especialista en la biologia de sistemes i en les seves possibles aplicacions biomèdiques; i Norbert Graf, professor de Pediatria i director de la Clínica d'Oncologia Pediàtrica i Hematologia de la Universitat de Saarland, Alemanya i especialista en anàlisi informàtica de dades sobre oncologia infantil.

Per inscripcions al simposi:
http://www.bdebate.org/debat/beyond-omics-revolutions-integrative-knowledge-management

Organitzadors

B·Debate és una iniciativa impulsada per Biocat i l’Obra Social “la Caixa” amb l’objectiu de cercar respostes i solucions a reptes i necessitats socials en l’àmbit de les ciències de la vida mitjançant la celebració de trobades internacionals d’alt nivell científic.

GRIB (Programa d'Investigació en Informàtica Biomèdica), vinculat amb l'IMIM (Institut de Recerca Hospital del Mar i la Universitat Pompeu Fabra (UPF), porta a terme recerca fonamental i desenvolupaments tecnològics sobre l'aplicació de les tecnologies avançades de la informació i els mètodes informàtics en les ciències de la salut i la vida.

Per a més informació:

Biocat:
Gabinet de premsa · 662 315 523 · premsa@biocat.cat
Silvia Labé  · 662 315 400 · 93 310 33 69 · slabe@biocat.cat

Subscriu-te
al nostre RSS
També ens pots seguir a Twitter i LinkedIn

Necessites més informació?

Posa't en contacte amb nosaltres

Escriu-nos
Laura Diéguez
Laura DiéguezCap de Premsa i Continguts(+34) 606 81 63 80ldieguez@biocat.cat
silvia labe 2
Silvia LabéDirectora de Màrqueting, Comunicació i Intel·ligència Competitivaslabe@biocat.cat
Subscriu-te a les nostres newsletters

Totes les novetats de Biocat i del sector de les ciències de la vida i la salut a la teva safata d'entrada.