Montserrat Vendrell: “Cal potenciar la nostra capacitat de competir internacionalment per afrontar el moment de canvi que vivim”
<p class="field-item field-item-0">La directora general de Biocat assenyala 2012 com un any clau per reforçar el paper de la BioRegió de Catalunya a Europa i la col·laboració amb Estats Units</p>
<p class="field-item field-item-1">Sir Andrew Dillon, director del NICE britànic, ha portat al quart Fòrum Biocat la seva experiència apropant les necessitats del sistema sanitari als innovadors</p>
Formar part d’un clúster com la BioRegió de Catalunya ens permet identificar complementarietats, facilita el treball en equip en grans projectes, ens dóna massa crítica per projectar-nos internacionalment i es converteix en pol d’atracció per als socis globals que necessitem per afrontar un entorn global cada cop més complex i competitiu”. Així resumia la Dra. Montserrat Vendrell, directora general de Biocat, en l’obertura del Fòrum Biocat 2011 els valors que aporta al sector biomèdic i biotecnològic català l’existència d’un bioclúster estructurat i potent.
Per a la directora de Biocat, el canvis que estan experimentant els models de negoci en l’àmbit biofarmacèutic —encariment de la recerca, un marc normatiu restrictiu que dificulta l’aprovació de nous medicaments, la pressió sobre els preus dels medicaments per la necessitat de fer sostenibles els sistemes sanitaris...— porten a un model de treball en xarxa “on coneixement i negoci van de la mà, i on triomfaran aquells que puguin oferir entorns on l’excel·lència en recerca bàsica i clínica es complementi amb capacitat empresarials contrastades”. Per a Montserrat Vendrell, Catalunya ofereix aquestes condicions i Biocat ha de concentrar la seva acció en projectar aquestes capacitats i trobar socis de valor per a desenvolupar projectes d’èxit.
La intervenció de la directora general de Biocat ha anat precedida de les intervencions d’Antoni Castellà, secretari d'Universitats i Recerca del Departament d’Economia i Coneixement, i de Francesc Sancho, secretari d'Estratègia i Coordinació del Departament de Salut, que l’han acompanyat en la sessió inaugural del Fòrum Biocat. Aquest es desenvolupa al llarg de tot el matí d’avui, a la Casa Llotja de Mar de Barcelona, sota el lema El valor del clúster, on ha reunit més de 450 representants de miler llarg d’organitzacions de l’àmbit científic, sanitari, empresarial i financer que integren el bioclúster català. El Fòrum, que està organitzat per Biocat, amb el suport de la Cambra de Comerç de Barcelona, i compta amb el patrocini de Biokit, una empresa biotecnològica del sector del diagnòstic in vitro (IVD), és la trobada anual del sector biotecnològic, biomèdic i de les tecnologies mèdiques de Catalunya.
Sir Andrew Dillon, director general del National Institute for Health & Clinical Excellence (NICE) del Regne Unit, ha estat l’encarregat d’oferir la conferència central del Fòrum, en la que ha explicat l’experiència de l’entitat que dirigeix —una referència internacional en el seu àmbit— en l’àmbit de la valorització de la recerca i, sobretot, l’apropament de les necessitats del sistema públic de salut (les necessitats dels pacients i els requeriments tècnics dels professionals) a la indústria farmacèutica i de tecnologies mèdiques. Sir Dillon, que ha estat presentat per la Dra. Alicia Granados, directora sènior d’estratègia HTA (Healthcare Technology Assestment) de Genzyme i Ambaixadora de la BioRegió 2010, ha explicat el sistema de regulació de preus de fàrmacs que funciona al Regne Unit i que té diversos mecanismes per afavorir la innovació i la recerca de la indústria, tot mantenint el cost global sota control. El NICE també assessora a les empreses innovadores en diverses fases del procés de producció, tant en la planificació de la recerca com en aspectes més tècnics com la determinació del cost i el preu final d’implementació en funció de l’escalat d’ús. Sir Dillon ha presentat també les modificacions que el Govern britànic té previst introduir a partir de 2014 per impulsar productes innovadors i que cobreixin àrees terapèutiques que fins ara han rebut poca atenció o que tenen un ampli impacte social.
Medicina personalitzada i recursos humans
El Fòrum continuarà durant el matí amb la taula rodona “Com impulsar la medicina personalitzada a Catalunya”, on hi intervenen Cristina Espinosa, representant de Servei d’Atenció Farmacèutica i Prestacions Complementàries del Servei Català de la Salut (CatSalut); Joan Salgado, director de Gestió de Projectes de l’empresa Gendiag; Jordi Rodon, metge del Servei d'Oncologia Mèdica de l'Hospital Universitari Vall d'Hebron (VHIO) i Luis Serrano, director del Centre de Regulació Genòmica (CRG). Ferran Sanz, director del Programa de Recerca en Informàtica Biomèdica de l'IMIM-Hospital del Mar i de la Universitat Pompeu Fabra, serà el moderador.
Amb posterioritat es donaran a conèixer el guanyadors del quart Premi BioEmprenedorXXI promogut per Biocat, juntament amb Barcelona Activa, la Cambra de Comerç de Barcelona, “la Caixa” i Genoma España, i que aquest any compta també amb el suport econòmic d’Almirall i la col·laboració del Parc Científic de Barcelona. Aquest premi reconeix el millor pla de creació d’empresa innovadora en el sector de les ciències de la vida. Paral·lelament es farà la sessió “Lideratge i gestió de persones per canviar la cultura d'una organització i incrementar els resultats: el cas de Synthon Hispania”, que presentarà Oriol Segarra, COO de Synthon Holding BV, amb una introducció prèvia de Marta Príncep, directora d’Innovació de Biocat.
Un cop finalitzades les conferències, la jornada continuarà amb un dinar-networking entre els assistents al Fòrum, que compta amb la col·laboració d’un seguit d’empreses i organitzacions de la BioRegió: Sanofi Genzyme, Panreac, Chubb-Medicorasse, Almirall, Trial Form Support, Oncocat, Bionanomed i del Centre Internacional per al Debat Científic.
La cloenda de la jornada comptarà amb la presència del conseller d’Empresa i Ocupació, Francesc Xavier Mena, de la tinenta d’alcalde de Promoció Econòmica de l’Ajuntament de Barcelona, Sònia Recasens, i del president de la Cambra de Comerç, Miquel Valls.
Per a més informació i entrevistes als ponents:
Gabinet de premsa • 662 315 523 • premsa@biocat.cat
Silvia Labé • 662 315 400 • 93 310 33 69 • slabe@biocat.cat
Subscriu-te al nostre RSS
També ens pots seguir a Twitter i LinkedIn