Vés al contingut

El Pacte Nacional per a la Recerca i la Innovació (PNRI), amb el que Catalunya aspira a convertir-se en un referent europeu en recerca i innovació el 2020, va ser el teló de fons del col·loqui Després de les fàbriques, el coneixement, celebrat la setmana passada a Barcelona, dins el cicle de debats Xarxes: un viatge per les infraestructures de Catalunya que organitza la Generalitat de Catalunya. El cicle es celebra en el marc de l’exposició homònima que des del novembre de l’any passat es pot visitar al Palau Robert.

Representants d’institucions vinculades a aquest àmbit van reflexionar sobre com s'està gestionant el canvi cap a la societat del coneixement: Biocat, com a organització que promou un dels sectors emergents al nostre país; el Cercle Tecnològic de Catalunya (Ctecno), com a entitat que treballa per consolidar la tecnologia en la societat; i Telefónica Catalunya, per l'aposta per la tecnologia com a eina de competitivitat empresarial.

Noves tecnologies per ser més competitius

La directora general de Biocat, Montserrat Vendrell, va reconèixer que la inversió en ciència a Catalunya “ha començat una mica tard”, però es va mostrar convençuda de les seves potencialitats, “tenim una sèrie d’elements que fan de Catalunya un entorn competitiu per generar riquesa en aquest àmbit”. Respecte a la transició cap a la societat del coneixement, Vendrell va recordar que cal fer els deures en moltes direccions per tenir realment una societat del coneixement, com són possibilitar un entorn polític estratègic a llarg termini, generar un entorn atractiu per captar talent i fomentar un canvi cultural a les empreses i universitats.

Pel president de Ctecno, Carles Flamerich, “la tecnologia és una eina per poder avançar”. En aquest sentit, va posar èmfasi en l’aplicació de les tecnologies en la millora de les infraestructures, els serveis i el teixit productiu. Pel que fa a la necessitat de comptar amb parcs científics i tecnològics, el president de Ctecno es va mostrar favorable, “hem de sumar esforços per crear entitats úniques que defensin Catalunya a l’estranger”.

“Les empreses han d’invertir en noves tecnologies per captar clients o fer publicitat”. Kim Faura, director general de Telefónica a Catalunya, aposta decididament per invertir en tecnologia per obtenir beneficis, però també per guanyar competitivitat: “Quan un país utilitza les noves tecnologies és un país més competitiu”. En aquest sentit, i incidint en la transformació de les indústries culturals per l’augment de continguts tecnològics en les economies avançades, es va mostrar realista: “Queda encara molt per fer en la transformació de les nostres economies”. Faura va exposar també les accions de la companyia en matèria tecnològica, entre les que hi ha el projecte Catalunya 4.0, en col·laboració amb la Generalitat, amb l'objectiu d’accelerar la implantació de les TIC a Catalunya. 

Al col·loqui també hi havia de participar Andreu Mas-Colell, secretari general de l’European Research Council, tot i que no hi va poder ser a causa del núvol de cendra volcànica que ha afectat el trànsit aeri arreu d'Europa.

 

Etiquetes:
Subscriu-te a les nostres newsletters

Totes les novetats de Biocat i del sector de les ciències de la vida i la salut a la teva safata d'entrada.