“Si creus que el que fas val la pena, no hi ha barrera que et pari”
Marc Rafat
Enginyer mecànic i enginyer en organització industrial amb Màster en Innovació de Negoci, Marc Rafat va treballar durant 15 anys al sector de l’automoció i maquinària industrial. La mort de la seva dona a causa d’un càncer, però, el va fer abandonar tot per dirigir-se cap al sector salut. Després de cursar el programa d·HEALTH Barcelona, impulsat per Biocat, ha fundat la seva pròpia empresa, HealthQuay, amb la qual aspira a ajudar altres pacients oncològics.
HealthQuay és una plataforma online que utilitza algoritmes d’intel·ligència artificial per connectar els pacients amb càncer amb les millors opcions de tractament que hi ha a nivell mundial. L’objectiu de la companyia és donar informació personalitzada, fiable i gratuïta als pacients després del seu diagnòstic. Marc Rafat, cofundador i CEO de HealthQuay, va canviar la seva orientació professional després de la mort de la seva dona a causa d’un càncer i va fundar la companyia per aportar solucions als problemes que es van trobar durant la malaltia.
Per què vas voler ser emprenedor?
Feia temps que tenia aquesta inquietud, però no trobava res que em motivés suficient com per fer-ho. Diuen que quan et donen un cop pots fer dues coses: caure o utilitzar la inèrcia, i arrel de la mort de la meva dona, jo vaig decidir utilitzar la inèrcia i dedicar-me a allò que realment havia viscut i solucionar els problemes amb què ens havíem trobat. Això va ser motiu suficient com per, tot i tenir tres fills, deixar la feina. En una situació com aquesta, la majoria de gent que tens al voltant et dóna suport, però hi ha qui es posa les mans al cap i diu que estàs fent una bogeria. Però si creus en el que fas, si val la pena i millora la qualitat de vida d’algú, no hi ha barrera que et pari. Ser emprenedor no és un problema: és una solució, una il·lusió fantàstica.
Quina ha estat la decisió estratègica més important que has pres fins ara?
Envoltar-me de persones que segueixin la mateixa filosofia que nosaltres: hem buscat gent que està en aquest món no pels diners sinó per l’impacte. Són bones persones, creuen en el mateix que nosaltres i, a més, tenen molta més experiència i en saben molt més que nosaltres.
Quin és el millor consell que t’han donat?
Al llarg del procés hem pivotat moltes vegades en el model de negoci. Durant aquestes primeres etapes vam parlar amb molta gent i una de les coses que ens van recomanar va ser que ens centréssim en el problema i miréssim com solucionar-lo sense tenir en compte quin seria el model d’ingressos, i després busquéssim el model d’ingressos. Això ens ha permès arribar a un model de negoci gratuït i sostenible en el temps, la qual cosa ens permet tenir impacte en moltíssims més pacients que si haguéssim buscat un model de negoci més tradicional. Ens va forçar a donar-li més voltes, a treballar més, però alhora ens va donar una solució que al final és molt millor. La única manera d’aconseguir això és a través d’un altre consell: envolta’t de gent que valgui la pena.
I ara què? Quines fites t’has marcat assolir a curt termini?
Hem estat desenvolupant tecnologia i ara necessitem donar un salt. Això implica tancar aliances amb unes quantes entitats estratègiques perquè un dels problemes que tenim és l’accés a la informació. Per poder entrenar els nostres algoritmes d’intel·ligència artificial correctament amb els diferents models de malaltia i de pacient, necessitem començar a entrar capital i tancar aliances estratègiques. El proper repte és continuar avançant al mateix ritme. L’objectiu és que a mitjans de l’any vinent tinguem la tecnologia ja funcionant al mercat, no només com a prova pilot de pacients.