Vés al contingut

“Busca qui pagarà el teu producte i trobaràs la resposta”

Javier de Oca

Cofundador, CEO i Business Developer d’IOMED

Va estudiar Administració i Direcció d’Empreses a ESADE. Va començar treballant en màrqueting i aviat va centrar la seva carrera en el desenvolupament de negoci internacional. Durant una època es va especialitzar en el mercat d’Àfrica, on dirigia les vendes d’una multinacional catalana des de Barcelona. El 2016 va cofundar IOMED, de la qual és CEO i Business Developer.

IOMED és una empresa barcelonina dedicada al processament de dades, orientada a l’acceleració de determinats processos d’investigació clínica. La seva feina consisteix en aplicar algoritmes per al processament del llenguatge natural d’històries clíniques amb l’objectiu de generar bases de dades intrahospitalàries que estiguin completament estructurades i codificades. L’objectiu? Que els hospitals explotin aquestes dades en el camp de la recerca clínica. Javier de Oca, cofundador, CEO i Business Developer d’IOMED, explica la seva primera motivació per emprendre i com han enfrontat les dificultats un cop creada l’empresa.

 

Per què vas voler ser emprenedor?

Jo portava dins la idea d’emprendre des que vaig començar a estudiar. De fet, a segon de carrera vaig fundar juntament amb altres companys una associació d’estudiants orientada a promoure que l’alumnat tingués present que una bona sortida de la carrera universitària era emprendre.

Quan portava uns anys treballant, per idea del meu soci, vam pensar que havíem de trobar la forma de reemplaçar els mètodes de tractament de dades que existeixen avui en dia als hospitals del nostre entorn quan es tracta de recerca. Per exemple, per fer un estudi, hi ha metges introduint dades d’història clínica en fulls d’Excel.

Vam pensar que havia d’haver-hi una forma automatitzada i informatitzada de fer aquesta feina. Així doncs, la motivació ja la tenia però en aquest moment va sorgir la oportunitat i vam anar desenvolupant IOMED fins on som avui.

 

Quina ha estat la decisió estratègica més important que has pres fins ara?

Probablement tingui a veure amb els múltiples pivotatges que hem fet com a empresa. Vam néixer amb una primera idea que vam buscar comercialitzar de diverses formes fins que ens vam adonar que els primers enfocs no eren del tot els correctes. Això ens va portar a replantejar-nos l’empresa completament, a reorientar el focus del nostre negoci, la necessitat que volíem cobrir i la manera en què volíem cobrir-la. Vam passar d’un enfoc molt teòric a un més pràctic i orientat realment a l’activitat de recerca que tenim als hospitals a dia d’avui i amb un target comercial i un model de negoci molt més clar.

 

Quin és el millor consell que t’han donat?

Sincerament, el millor consell que he rebut és “Follow the money”: busca on és el pagador per al teu producte i trobaràs la resposta. El sector salut és un sector peculiar, on els pagadors no sempre són tan clars i on l’usuari que consumeix un servei no té per què ser qui l’està pagant. És un sector que a més està passant per moltes dificultats econòmiques. En aquesta situació complicada, quan fundes un negoci que ha de tenir sostenibilitat econòmica i donar beneficis, pots tenir problemes com els que nosaltres vam tenir previs a la decisió que descrivia anteriorment. I justament va ser aquest consell el que ens va animar a prendre la decisió.

 

I ara què? Quines fites t’has marcat assolir a curt termini?

A curtíssim termini tenim pendent tancar una ronda de finançament que esperem poder anunciar aviat. A mig termini, utilitzarem aquesta ronda de finançament per expandir-nos a Europa i arribar a hospitals que parlin altres idiomes. La recerca clínica és una activitat on generalment els estudis de rellevància es plantegen a escala internacional i no volem deixar de participar en ells.

Subscriu-te a les nostres newsletters

Totes les novetats de Biocat i del sector de les ciències de la vida i la salut a la teva safata d'entrada.